امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 27,000
نظر شما چیست؟

معرفی ماهنامۀ گاهِ نقد شمارۀ 9


نهمین مجلۀ «گاهِ نقد» که شهریور ماه ۱۴۰۱ منتشر شده است، با عنوان روابط ایران و آمریکا (۲) به روابط ایران و آمریکا به‌ عنوان مسئلۀ مهم، پیچیده و پرچالش در تاریخ انقلاب اسلامی ایران پرداخته است. «گفتار»، «نقدوار»، «رهیار»، «دیدار»، و «پیوست» بخش‌های گوناگون این شماره را تشکیل می‌دهند که هرکدام به شکل‌های گوناگون روابط ایران و آمریکا پس از انقلاب، «از تسخیر تا برجام» را پی ‌می‌گیرند.

جعفر مرادحاصلی، سردبیر این شماره، با اشاره به این مهم که ایران هیچ‌گاه به‌طور مطلق نه میز مذاکره را ترک کرده و نه دست از مقاومت کشیده است. عزت را مفهوم مرکزی در رابطۀ ایران با آمریکا برای دست‌یابی حداکثری به منافع ملی می‌داند. در ادامه بخش نخست با موضوع از تسخیر تا برجام به ارزیابی برخی از کتاب‌ها پرداخته است تا از این طریق به روابط ایران و آمریکا در دورۀ مذکور نگاهی داشته باشد. طرح اصول و مبانی دیپلماسی آمریکا در مقابله با ایران موضوع بخش دوم است. این بخش این انگاره را طرح می‌کند که هدف آمریکا در رابطۀ با ایران سلطۀ هرچه بیشتر بر ایران به ‌عنوان بخشی از طرح سلطۀ آمریکا بر جهان است.

کندوکاو در باب مفهوم آمریکاستیزی و تحولات آن و ریشۀ تاریخی آن در ایران موضوع بخش سوم است. آمریکا در نگاه فرستادگان ایرانی موضوع بخش چهارم از این شماره است. بخش پنجم بازنمایی روابط خارجی ایران و آمریکا را با مروری بر چند کتاب خاطرات ارزیابی می‌کند که به قلم سیاست‌مداران آمریکایی نوشته شده است.

موضوع بخش ششم تازه‌های کتاب است. در این بخش تلاش شده است تازه‌ترین و مهم‌ترین کتاب‌های مرتبط با موضوع این شماره معرفی شود. در بخش هفتم تحلیلی مختصر بر اسناد لانۀ جاسوسی آمریکا در ایران به ‌منزلۀ مهم از روابط بین دو کشور ارائه شده است. بخش هشتم و پایانی نیز به معرفی کتاب‌های مفید و مناسب با موضوع روابط ایران و آمریکا اختصاص داده شده است.

صفحات کتاب :
172
شماره :
9
تاریخ نشر :
1401/06/15
قیمت نسخه چاپی :
880000

کتاب های مشابه گاه نقد شمارۀ ۹