کتاب منظومۀ ارزشی انقلاب اسلامی (1)

مردم‌سالاری دینی در اندیشه و بیانات رهبر انقلاب اسلامی

امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (EPUB)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 25,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب منظومه ارزشی انقلاب اسلامی (1)

کتاب منظومۀ ارزشی انقلاب اسلامی (1) نوشته اسماعیل فخریان است که در انتشارات شهید کاظمی منتشر شده است.

انقلاب 13۵۷ ایران را از آن ‌رو اسلامی می‌نامیم که در مبانی، ارزش‌ها و اهداف، مبتنی بر اسلام است و سعی دارد در مقام اجرا و عمل نیز بر روی خط اسلام حرکت کند. انقلاب ایران در ساحت منظومۀ معرفتی، عیناً به همان‌ها معتقد است که اسلام معتقد است. نظام ارزشی انقلاب ایران مشخصاً همان‌ها است که در اسلام ارزش محسوب می‌شود؛ همچون مردم‌سالاری، آزادی، عدالت، پیشرفت، رفاه، عزت و... از همین جهت است که آیت‌اللّه خامنه‌ای می‌فرماید: «امام خمینی عیناً به نسخۀ بعثت پیغمبر )ص) عمل کرد؛ معارف همان معارف است؛ ارزش‌ها همان‌ها است؛ احکام هم همان‌ها است؛ و حرکت به‌سمت تحقّق آن‌ها.»

شعارهای جهانی این انقلاب دینی  هرگز بی‌مصرف و بی‌فایده نخواهند شد؛ زیرا فطرت بشر در همۀ عصرها با آن سرشته است. آزادی، اخلاق، معنویت، و...هیچ‌یک به یک نسل و یک جامعه مربوط نیست تا در دوره‌ای بدرخشد و در دوره‌ای دیگر افول کند. در یک انقلاب، مهم‌ترین بخش، شعارها و اهداف هستند. این‌ها هستند که جهت‌گیری و چارچوب حرکت آن انقلاب را مشخص می‌کنند. این شعارها هستند که مردم را برمی‌انگیزانند و روح اراده و مقاومت را زنده می‌کنند. مردم را به‌میدان می‌آورند و پیروزی و تداوم آن را رقم می‌زنند. پس، از این جهت لازم است که شعارها و اهداف انقلاب اسلامی هرچه بیشتر تبیین شود و بر اجرای آن در متن جامعه و زندگی مردم اصرار ورزیده شود. رهبر انقلاب از نظام ارزشی انقلاب اسلامی که مبتنی بر ارزش‌های اسلام ناب است، تعبیر به منظومۀ ارزشی کرده‌اند:

نویسنده در کتاب «منظومۀ ارزشی انقلاب اسلامی» به هفت عنوان از مهم‌ترین عناوین ارزشیِ انقلاب اسلامی در هفت مجلّد جداگانه پرداخته‌ است، این هفت عنوان عبارت‌اند از: مردم‌سالاری، استقلال و آزادی، عدالت، اخلاق و معنویت، تحوّل و پیشرفت، سبک‌زندگی و استکبارستیزی. این هفت‌عنوان ذیل اندیشه و بیانات آیت‌اللّه‌العظمی خامنه‌ای بررسی و کنکاش شده است. شیوۀ نگارش این کتاب به این شکل بوده که سخنرانی‌های مرتبط با عنوانِ مدنظر را یافته‌ و عیناً همان سخنرانی را به‌عنوان متن توضیحیِ عنوان یادشده، جای‌گذاری شده است. در این کتاب از «تقطیع» بیاناتِ مرتبط با عنوانِ اصلی، پرهیز شده و متن کامل سخنرانی در اختیار خوانندۀ گذاشته‌ شده است. به تجربه ثابت شده که چنین نوع نگارشی مطلب و محتوا را کامل‌تر و دقیق‌تر به مخاطب منتقل می‌کند. طبیعتاً در سخنرانی‌های مرتبط با عنوانِ مدنظر، ممکن است از چند مسئلۀ حاشیه‌ای دیگر هم بحث شده باشد که آن‌ها ارتباط چندانی با عنوان محل بحث ندارد؛ لکن همان مباحثِ حاشیه‌ای هم در متن اصلی آورده‌ شده است؛ هم به دلیل درس‌آموز بودن آن‌ها و هم به‌خاطر فرار از تقطیع‌های بعضاً آسیب‌زننده.

جلد اول کتاب «منظومۀ ارزشی انقلاب اسلامی» به مبحث «مردم‌سالاری دینی» — به‌عنوان مهم‌ترین ارزش‌ در انقلاب اسلامی — می‌پردازد. امید است مباحث آورده‌شده در کتاب، بتواند نگاه دقیق‌تری به مسئلۀ «مردم‌سالاری دینی» در خوانندۀ محترم ایجاد کند.

گزیده کتاب منظومه ارزشی انقلاب اسلامی (1)

اولاً این نکتۀ کوتاه را عرض کنم که وقتی ما می‌‌گوییم حکومت اسلام یک حکومت مردمی است، معنای این حرف این نیست که حکومت اسلامی حکومت خدا نیست. معلوم است که همۀ ادیان الهی به حکومت خدا دعوت کرده‌اند و همۀ پیغمبران و جانشینان آن‌ها مردم را به نظامی الهی که در آن حاکمیت از آنِ خدا و قوانین خدا است، فراخوانده‌اند؛ امّا در اسلام، حکومت «اللّه» با حاکمیت مردم بر سرنوشت خود منافاتی ندارد. حکومت مردم به‌معنای حکومت مردم، آن‌چنان که در دمکراسی‌های غربی بیان می‌شود، نیست و دراین‌باره مختصری قبلاً عرض کرده‌ام. حکومت مردم به همان اندازه‌ای است که برطبق فرمان خدا به مردم اجازه و امکان تصمیم‌گیری و اقدام داده شده است؛ و لذا در قرآن دربارۀ بنی‌اسرائیل می‌فرماید: ((وَنُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَی الَّذینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً))؛ یعنی حکومت حکومت مستضعفان است و این منافاتی ندارد که حکومت مستضعفان به‌معنای حکومت خدا و در چهارچوب احکام الهی باشد.




صفحات کتاب :
176
کنگره :
1553 DSR
دیویی :
955/083
کتابشناسی ملی :
9113152
شابک :
9786222852207
سال نشر :
1402

کتاب های مشابه منظومۀ ارزشی انقلاب اسلامی (1)