امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
40,000
50%
ت 20,000

نظر دیگران

نظر شما چیست؟

معرفی کتاب تدبری در قرآن

کتاب تدبری در قرآن به همت سید محمدرضا راجی از ابتدای سوره مبارکه یونس تا انتهای سوره مبارکه روم را مورد بررسی و به نظم در آورده است.

در این کتاب برای هر صفحه مفهوم کلی و موضوعات مطروحه در نظم همان صفحه بیان شده است. این بخش به خواننده در درک بهتر آیات و مفاهیم آن ها کمک می کند.

در تقریظ جناب استاد آقا سید علی موسوی دارابی درباره این کتاب نوشته شده: مهم ترین عاملی که سبب ماندگاری و جاودانگی انسان در این جهان و در آن جهان می‌شود و پاداشهای الهی را نیز در آن جهان بدنبال خواهد داشت، آثار گوناگونی است که هر انسانی از خودش در این جهان برجای می گذارد، و از میان تمام آثار، بهترین آنها آثار قلمی است که حتّی خداوند در قرآن نیز بدان سوگند یاد کرده است و فرمود:(ن والقلم و ما یسطرون) و از میان تمام آثار علمی و مکتوب، برترین آنها اثری است که پیرامون فهم قرآن باشد. این کتاب ارزشمند که در همین راستا به رشته تحریر درآمده است به جز آیات قرآنی که در قالب اشعار بسیار مفید و سودمند سروده شده دارای یک سلسله مزایا نیز هست که از مهمترین آن ها تفسیر موجز و مختصر آن است که هم در قالب شعر و هم در قالب نثر خود را نشان داده است که چنین کار هنرمندانه اگر نگوئیم بی نظیر است کم نظیر میباشد.

با انصاف و بدون اغراق می گویم، اشعار این عزیز آنهم تلفیق با تفسیر آیات قرآن بسیار ارزشمند، جذّاب و دلنشین، در عین حال ساده و قابل فهم همگان است و هرچه آدم بیشتر بخواند احساس خستگی نمی کند.

در بخشی از کتاب تدبری در قرآن می خوانیم

این آیات به انواع بهانه جویی‌های مشرکان اشاره می کند. آنها به پیامبر می گفتند فرشتگان را با خدا در مقابل ما حاضر کن تا با آنها صحبت کنیم و در این آیه می‌گوید آنها می گفتند: ای پیامبر، ما در صورتی از تو پیروی می‌کنیم که این قرآن را برداری و قرآن دیگری بیاوری یا آیات آنرا مطابق عقاید ما تغییر دهی، زیرا این قرآن، ما را از پرستش بتهای بزرگ منع می‌کند و این آیات به آنها پاسخ می‌دهد و در ادامه‌ی آیات می‌فرماید که آنها برای بت‌پرستی خود هیچ دلیل منطقی ندارند جز اینکه خیال می‌کنند بت ها آنها را شفاعت خواهند کرد. خدا در مجازات مجرمان تعجیل نمی کند و به آنها مهلت می‌دهد تا فرصت اصلاح و توبه برایشان باقی بماند و مطلب دیگر اینکه مشرکان برای خود معجزات روزانه می خواستند در حالی که برای اثبات نبوّت پیامبر یک معجزه کافی است و درخواست آنها بیهوده است.

مرد حق باور قیامت باورست * زین سبب گفتار حقّش محورست

در بر حق بردبارست و صبور * گامی از حق نیستش میل عبور

خودپرست آنکس که همچون مشرکین * خواست باشد طبق میلش حقّ و دین

گفته شد با احمد از طغیانگری * جای قرآن نِه کتاب دیگری

یا درآن تغییر ده یا کن بَدَل * آنچه ناسازست با لات و هُبَل

...

صفحات کتاب :
418
کنگره :
PIR۸۳۴۵‭‬ ‭/‮الف‬۳۴‏‫‬‭‬‮‭ت۴ ۱۳۹۷
دیویی :
۸‮فا‬۱/۶۲
کتابشناسی ملی :
5461498
شابک :
978-600-8877-77-6
سال نشر :
1397

کتاب های مشابه تدبری در قرآن (جلد دوم)