امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 35,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب وضعیت اقلیت ها در ترکیه از منظر حقوق بین الملل

کتاب وضعیت اقلیت ها در ترکیه از منظر حقوق بین الملل اثر احمد کاظمی توسط انتشارات معاونت برون مرزی صدا و سیما منتشر شده است.

ترکیه به‌‌دلیل شرایط تاریخی خود جزء معدود کشورهایی هست که انواعی از اقلیت‌های چهارگانه عُرفی یعنی اقلیت‌های مذهبی، قومی، زبانی و ملی را در خود جای داده است.

در کتاب حاضر وضعیت اقلیت‌ها در ترکیه، فارغ از رویکردهای سیاسی و در چارچوب موازین و اسناد حقوق بین‌الملل از جمله «اعلامیه حقوق اشخاص متعلق به اقلیت‌های ملی یا قومی، مذهبی و زبانی» (1992) بررسی شده است.

بر این اساس کتاب وضعیت اقلیت ها در ترکیه از منظر حقوق بین الملل اهداف ذیل را دنبال می‌کند:

• بررسی وضعیت اقلیت‌های قومی، نژادی، زبانی و ملی در ترکیه از منظر حقوق بین‌الملل

• بررسی وضعیت اقلیت‌های مذهبی در ترکیه از منظر حقوق بین‌الملل

• بررسی رویکرد دولت عدالت و توسعه به موضوع اقلیت‌ها و ارایه چشم انداز برای آینده

• بررسی رویکرد ترکیه به اسناد بین‌المللی حقوق اقلیت‌ها

• بررسی گزارش نهادهای بین‌المللی، منطقه‌ای(اروپایی) درباره وضعیت اقلیت‌ها در ترکیه

• بررسی آراء و احکام دیوان اروپایی حقوق بشر در موضوع اقلیت‌ها در ترکیه

بررسی موضوع اقلیت‌ها در ترکیه از منظر حقوق بین‌الملل بشر، به‌دلیل تنوع اقلیت‌ها در این کشور، چند لایه بودن سیاست‌های قو‌می ‌و زبانی ترکیه و تاریخ پرفراز و نشیب این کشور، از پیچیدگی زیادی برخوردار است؛ بنابراین کتاب حاضر، طلیعه‌ای برای مطالعات در این خصوص ‌می‌باشد. امید می‌رود اساتید و پژوهشگران و همچنین علاقمندان به مطالعات ترکیه و حقوق بین‌الملل اقلیت‌ها با ارائه دیدگاه‌های خود در توسعه مطالعات در این زمینۀ مهم در محافل دانشگاهی و پژوهشی کشورمان کمک نمایند و از طریق آدرس الکترونیکی ذیل دیدگاه‌هایشان را با اینجانب در میان بگذارند.

بخشی از متن کتاب وضعیت اقلیت ها در ترکیه از منظر حقوق بین الملل

کلیدواژه عدم تبعیض به دلیل تمایزات نژادی، زبانی و مذهبی: این کلیدواژه در بسیاری از اسناد عام حقوق بشری بکار رفته است و از آنجا که در داخل یک کشور تمایزات نژادی، زبانی یا مذهبی اغلب یک گروه اقلیت را از اکثریت جدا می سازد، بنابراین با موضوع اقلیت ها ارتباط دارند.

کلیدواژه جوامع محلی: این کلیدواژه گاه در اسناد بین المللی به عنوان معادل اقلیت به کار رفته است. با وجود این در همه متون حقوقی جوامع محلی یا بومی لزوما به معنای اقلیت نیست، چنانچه در حقوق بین الملل محیط زیست، واژه جوامع محلی یا بومی، ناظر به ساکنان آن منطقه است که از امتیازات ویژه برخوردار هستند.

کلیدواژه مردم یا مردمان بومی : مردمان بومی، انسان هایی هستند که پیوستگی تاریخی و وابستگی فرهنگی با جوامع مختص به جهان سرزمین و قلمرو اصیل خودشان دارند. در حقوق بین الملل مردمان بومی، نزدیک ترین گروه به اقلیت ها محسوب می شوند که حقوق آن ها در بسیاری موارد یکسان و در زمینه هایی نیز متفاوت می باشد.

دیویی :
۹۵۶/۱۰۱۵۰۸۶۹۳
کتابشناسی ملی :
8881710
شابک :
978-622-95904-9-2
سال نشر :
1401
صفحات کتاب :
171
کنگره :
DR۴۳۴

کتاب های مشابه وضعیت اقلیت ها در ترکیه از منظر حقوق بین الملل