امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 40,000

نظر دیگران

نظر شما چیست؟

معرفی کتاب اوامر الامام

کتاب اوامر الامام اثر امیرحسین نریمانی توسط نشر گنجور منتشر شده است. این اثر شرح عهدنامه مالک اشتر می باشد. عهدنامه مالک اشتر به عنوان نامه ۵۳ نهج البلاغه یکی از نامه های مهم و باارزش حضرت امیرمومنان علی(ع) به مالک اشتر نخعی است.

این نامه حاوی نکات برجسته و ارزشمندیست که در خصوص حکومت داری اسلامی درس آموزه هایی را در بردارد. نیت و هدف شارح از نوشتن این کتاب برجسته کردن سخنان آنحضرت و تعمق در نکات ناب است.

امیداست این نامه به عنوان الگو و سرلوحه برای تمام متصدیان امور در هر منصب و مسئولیت قرار گیرد و همانطور که مولای متقیان بدان امر فرموده است در خصوص مسئولیت خود اقدامات را ترتیب اثر بدهند.

ضمنا بایستی به یاد داشته باشیم امیرمومنان علی (ع) یگانه مردیست که هیچ انسانی نمی تواند به بلندای تفکر و اندیشه او برسد اما موشکافی ها و بررسی هایی که در حد عقول انسان های طبیعی است خالی از لطف نیست و حتی به رشد اندیشه های اسلامی و دینی کمک می کند.

بخشی از متن کتاب اوامر الامام

مالک اشتر در جنگ صفین از فرماندهان سپاه علی (ع) بود و فرماندهی کوفیان را بر عهده داشت. علی (ع) مالک را مأمور ساخت تا آبراه را از محاصره دشمنان خارج سازد؛ مالک بعد از شکستن حصار آبراه، به فرمان علی (ع) از آب برداشتن سپاهیان شام، ممانعت نکرد. امام علی (ع) وقتی مالک را به فرمانداری مصر منصوب کرد به وی نامه‌ای نوشت و در بخش عمده‌ای از این نامه، چگونگی رفتار حکومت و مسئولان حکومتی با شهروندان مسلمان و غیرمسلمان و وظایف حکومت برای آبادانی مملکت و شکوفایی جامعه را بیان کرد.

امیر المؤمنین علی (علیه السلام) چون خبر جانکاه شهادت مالک را شنید، بالای منبر رفت و فرمود:«بدانید که مالک بن حارث، روزگار خود را به پایان برد و به پیمان خویش وفا نمود و به دیدار پرورگارش شتافت. خدا مالک را بیامرزد! اگر کوه می‌بود، قلّه ای دست نیافتنی و دور و بلند می‌نمود ! و اگر سنگ می‌بود ،صخره ای سخت می‌نمود.

آفرین بر مالک! مالک که بود؟! آیا زنان، مانند مالک را می‌زایند؟ ! آیا در روزگار ما چون مالک هست؟

کتابشناسی ملی :
8826302
شابک :
‫‬‮‭978-622-302-139-8
سال نشر :
1401
صفحات کتاب :
297
کنگره :
‏‫‬‮‭BP38/0423‭‬
دیویی :
‏‫‬‮‭297/9515

کتاب های مشابه اوامر الامام