امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 50,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب ماجرای هشت سال دفاع مقدس

در کتاب ماجرای هشت ساله دفاع مقدس سعی شده با جلب رضایت الهی، ادای دین نسبت به کسانی که در راستای دفاع از میهن عزیزمان گام برداشته و عزیزترین چیز خود یعنی جانشان را فدا کردند و به طور خلاصه، با هدف آشنایی با دفاع مقدس و راهبردهای دفاعی جمهوری اسلامی ایران در برابر آخرین تجاوز نظامی حاکمان عراق در سال 1359 مطالبی ارائه گردد.

در فصل‌های کتاب ماجرای هشت ساله دفاع مقدس ابتدا علل تعارض بین واحدهای سیاسی با نگاهی به جغرافیای دو کشور ایران و عراق، سوابق تاریخی مناقشات ارضی و مرزی بین دو کشور، وضعیت ایران و عراق قبل از شروع جنگ، چگونگی آغاز تجاوز، عکس‌العمل ایران در مقابل حمله‌ی ارتش تا دندان مسلح عراق، راهبردهای دفاعی جمهوری اسلامی، عکس‌العمل سازمان ملل‌متحد در قبال منازعه و در نهایت با بررسی دستاوردهای دفاع مقدس و با یادی از ایثارگران صحنه‌های نبرد، به بررسی نتایج جنگ پرداخته شده است.

برای گویایی مطالب از تصویر، نقشه و جدول نیز استفاده شده است. البته نقشه‌های بکار برده شده در این‌جا صرفا جهت اطلاع و آشنایی با موقعیت‌ها می‌باشد.

گزیده کتاب ماجرای هشت ساله دفاع مقدس

عملیات رمضان: 1361/04/22

عملیات رمضان، اولین عملیاتی بود که در تیرماه 1361 ، با هدف انهدام نیروی دشمن و استقرار قوای نظامی ایران در شرق شط العرب و تسلط بر معابر وصولی بصره انجام شد.

سردار محسن رضایی، فرمانده اسبق کل سپاه در بخشی از سخنانش در جمع نیروهای عملیاتی و ستادی، علت نامگذاری این عملیات به رمضان و اهداف آن را این گونه بیان می کند «... رمضان یعنی پاکسازی شیاطین چه پاکسازی شیاطین ، از نفوس انسان و چه پاکسازی شیاطین از اجتماع انسانی و صدام و حزب بعث باید پاکسازی شوند، اسمش را عملیات رمضان گذاشتیم و با رمز یامهدی(عج) هم شروع کردیم، که مسولیت دارد از طرف خدا، این زمین را پاک کند... ما 70 % تاکتیکمان انهدام نیرو است و 30 درصد زمین است. البته اگر بتوانیم زمین را هم بگیریم و بمانیم، برایمان خوب است، خیلی هم خوب است؛ اما هدف اصلی زمین نیست ولو آن قدر هم خوب باشد، هدف اصلی ما انهدام نیرو است».

این عملیات با فرماندهی و مشارکت ارتش و سپاه پاسداران در 4 مرحله انجام شود که در مرحله‌ی اول و دوم نیروهای ایران توانستند به مواضع دشمن حمله کرده و به تصرفات قابل توجهی دست یابند و توانستند حیرت استکبار جهانی و حامیان صدام را در پیشروی نیروهای ایرانی به خاک عراق برانگیزند. هرچند این عملیات باعث انهدام بخش وسیعی از نیرو و تجهیزات دشمن شد اما ایران به تمام اهداف از پیش تعیین شده خود نرسید.

صفحات کتاب :
200
کنگره :
‏‫‬‭DSR1600‏‫‬‭/ب25م2 1391
دیویی :
‏‫‭955/0843
کتابشناسی ملی :
2784434
شابک :
3- 23- 6574- 600- 978
سال نشر :
1391

کتاب های مشابه ماجرای هشت ساله دفاع مقدس