امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (EPUB)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 37,500
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب این گونه باشیم (جلد اول)

کتاب این گونه باشیم (جلد اول) به قلم سیدجواد بهشتی به موضوع سبک زندگی اسلامی می پردازد. هر آیینی «سبک زندگی» ویژه خود را دارد و پیروان هر دین بر پایه آموزه هایش، راه و رسم زندگی خود را سامان می دهد. روشن است که سبک زندگی مسلمانان باید با سبک زندگی مسیحیان و یهودیان و دیگر مسلک ها و تفکرات اعتقادی، متفاوت باشد.

مسلمانان پیرو دینی هستند که کامل ترین دین الهی است؛ پس سبک زندگی برگرفته از اسلام می تواند متکامل ترین زندگی را برای آنان به ارمغان بیاورد. در «قسمت اول» کتاب کتاب این گونه باشیم، نخست به برخی مبانی دینی و عقیدتی مربوط به سبک زندگی پرداخته می شود. در «قسمت دوم» مسائل جزئی تری از موضوعات «سبک زندگی اسلامی» همچون آداب غذا خوردن، فرزندداری، ورزش، تفریحات سالم، بررسی می شود و در «قسمت سوم» نیز به مسائلی در ارتباط با بعد خانوادگی فرد از منظر اسلام پرداخته خواهد شد.  

گزیده کتاب این گونه باشیم (جلد اول)

در بررسی علت و فلسفۀ احکام، باید به نکتۀ مهمی توجه کرد: ممکن است حکمی دارای چند حکمت باشد؛ یعنی دستوری که در اسلام آمده دارای چند علت و اثر باشد، نه فقط یک علت و اثر؛ به عبارت دیگر، آن عملی را که خداوند منع کرده ممکن است چند دلیل داشته باشد، نه فقط به یک دلیل. امروزه این مسئله را به نسخه ای تشبیه می کنند که پزشک برای بیمار می پیچد. فرض کنیم پزشک، دارویی برای بیماران می نویسد که هم برای قلب مفید است، هم برای گوارش، هم برای تسکینِ اعصاب و هم برای کبد.

حالا اگر فردی با مشکل قلبی به او مراجعه کند، این دارو را برایش تجویز می کند. فرد دیگری برای بیماری معده مراجعه می کند، باز هم همین دارو را برایش تجویز می کند و همین طور برای ناراحتی اعصاب و کبد. فردی که خواص این دارو را نمی داند شاید این پزشک را به تمسخر بگیرد که چرا برای چند بیماری یک دارو تجویز کرده است؛ درحالی که نمی داند این دارو برای همه این امراض مفید است.

احکام شرعی نیز همین گونه است. گاهی بیان شده روزه بگیرید برای اینکه تقوا پیدا کنید، جای دیگر گفته اند روزه بگیرید برای اینکه درد فقرا را حس کنید یا اینکه از قیامت یاد کنید، بعضی روایات دیگر نیز آن را عامل سلامت جسم می داند؛ دراین صورت شاید کسی بگوید بالأخره کدام یک، دلیل وجوب روزه است؟ اینجا باید توجه شود که ممکن است همه این آثار با هم در روزه وجود داشته باشد. اینکه یک دستور الهی ابعادی داشته باشد و از زوایای مختلفی فایده و سود برساند، ایرادی ندارد و چه بسا از نقاط قوّت آن مسئله نیز به شمار بیاید؛ برای مثال روزه، افزون بر مزایایی که در بُعد اجتماعی دارد، آثار مفید مادی ای نیز به ارمغان می آورد، همچنین فواید معنوی و فردی فراوانی را نیز به دنبال دارد و اسباب نزدیکی انسان به ذات باری تعالی را فراهم می کند؛ روزه نمونه ای از تکالیف الهی است که دارای حکمت های چندگانه است.

نماز نیز یکی دیگر از احکامی است که فلسفۀ چندبُعدی دارد. گاهی گفته شده نماز بخوانید برای اینکه از خدا تشکر کرده باشید، جای دیگر می فرماید نماز بخوانید برای اینکه گناهانتان پاک شود. برخی تا هفت دلیل و اثر برای برپایی نماز برشمرده اند که اینها همه نشان از اهمیت این حکم پربرکت الهی دارد. بنابراین، ممکن است بعضی از احکام الهی چند حکمت و فلسفه برای تشریع داشته باشد.

کنگره :
‏‫‬‭‭BP11‬
دیویی :
‏‫‬‭‭297/02‬
کتابشناسی ملی :
7269595
شابک :
978-600-441-274-2
سال نشر :
1400‬

کتاب های مشابه این گونه باشیم (جلد اول)