امتیاز
5 / 0.0
دریافت الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
رایگان
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب در دامان مهر

کتاب در دامان مهر به کوشش احمد مرادخانی توسط اداره امور فرهنگی آستان قدس رضوی تهیه و به چاپ رسیده است.در این کتاب توصیه های اخلاقی امام رضا علیه السلام به اصحاب و یاران بیان شده است.

کتاب در دامان مهر در دو گفتار تنظیم شده است: گفتار اول «رفتار اخلاقی و اجزا و عوامل تشکیل دهنده ی آن» را بیان می کند. و گفتار دوم به بیان اخلاق اجتماعی می پردازد.

گزیده کتاب در دامان مهر

شناخت حقیقت و واقعیت ایمان با توجه به فرمایشات معصومان (علیهم السلام) و ارتباط آن با عمل در مکتب اخلاقی اسلام بسیار مهم است، بکر بن صالح رازی از اباصلت هروی نقل می کند که «از امام رضا (علیه السلام) در مورد ایمان سوال کردم، امام فرمودند: ایمان پیوندی قلبی و کلامی به زبان (اظهار ظاهری) و عمل به اعضای بدن است و ایمان، ایمان نخواهد بود مگر به این صورتی که بیان شد»، همین روایت به سند دیگری نیز آمده است، که در آن عبدالاسلام بن صالح از اباصلت به جای بکر بن صالح رازی روایت را از امام نقل می کند: امام (علیه السلام) در این روایت فرآیند ایمان را حاصل سه چیز می دانند.

اول باور قلبی که این باور قلبی با علم فرق دارد، زیرا علم صِرف دانستن است، چه شخص باور داشته باشد یا نداشته باشد. تنها هنگامی که معرفت و علم به قلب پیوند بخورد «عقد بالقلب» صورت گرفته و جزیی از ایمان تحققّ یافته که در این مرحله نیز هنوز ایمان، ایمان نخواهد بود مگر هنگامی که دو جزء دیگر به آن اضافه شود، و تنها در چنین حالتی ایمان تحقق پیدا می کند. آن دو جزء دیگر عبارت است از این که شخص پس از عقد و پیوند قلبی به زبان نیز اظهار کند و از بیانِ باور خویش استنکاف و کراهتی نداشته باشد. و دیگر این که پس از بیان و اظهار آن چه در قلب دارد، عمل خویش را بر اساس آن تنظیم نماید و به آن باور قلبی لباس عمل بپوشاند. تنها پس از طی این سه مرحله می توان گفت شخص ایمان دارد و به باور قلبی خویش مؤمن است.

کنگره :
‏‫‬‭BP247/8‏‫‬‭‭‏‫‭/م433د4 1395
دیویی :
‏‫‬‭297/61
کتابشناسی ملی :
3474798
شابک :
978-964-02-1923-2
سال نشر :
‏‫1395
صفحات کتاب :
79

کتاب های مشابه در دامان مهر