امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (EPUB)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
84,000
40%
ت 50,400
نظر شما چیست؟

کتاب سبک زندگی کارمندی حاصل تحقیقات و تأملات دکتر سید ابراهیم رئوف موسوی می باشد و به موضوع سبک زندگی کارمندی در جامعه امروزی و نیازها و ملزومات آن می پردازد. این کتاب توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده است.

معرفی کتاب سبک زندگی کارمندی

سیاست گذاری در یک تقسیم ابتدایی با تعیین «اهداف» و تعیین «فرآیند» شناخته می شود. قدرت سیاست گذاری بیش از آن که در بیان آرمان ها، چشم اندازها و اهداف خلاصه شود، وابسته به ظرفیت ها و سازوکارهایی است که تحقق آن اهداف را ممکن می سازند. مسئله اصلی این است که فرآیندها چنان قدرتی پیدا می کنند که اهداف، برنامه ها و بلکه انسانِ متناسب با خود را ایجاد خواهند کرد. درک این مسئله نقطه پیوند سیاست گذاری و سبک زندگی است. این که چگونه سیاست گذاری به جای این که با آرمان ها و اهداف پیش رود با سازوکارهای خود، زندگی جامعه انسانی را شکل می دهد. سیاستگذار با ایجاد سازوکارها نحوه ای از زندگی را تسهیل کرده و عملا اهداف متناسب با خود را ایجاد می کند.
درک تاریخی سازمان نشان از پیوند این سازه تمدنی با نوعی از زندگی انسانی دارد. بر اساس این رویکرد، سازمان به عنوان راهکار رفع یک نیاز انسانی مورد توجه قرار می گیرد. سازمان ایجاد می شود تا نیازی را رفع کند که پاسخی توسط نهادهای موجود دریافت نکرده است، به تعبیر دیگر می توان گفت پاسخ کافی و مناسبی برای آن نیاز داده نشده است. مثلاً نیاز تربیتی کودکان در خانواده و مکتب خانه پاسخ داده شده است، جهان مدرن وقتی پاسخ ها را کافی نمی داند، سازمان های آموزشی برای تربیت بهتر کودکان «تأسیس» می کند. سؤال ابتدایی این است که آیا نیازهای جامعه ما توسط نهادهای سنتی پاسخی مناسب دریافت نکرده است؟ آیا برفرض کارآمدی پایین نهادهای سنتی، موجودی به نام «سازمان» جایگزین مناسبی بوده است؟ و مسئله مهمتر این که آیا اساساً سازمان پاسخگوی نیازهای سنتی جوامع است و یا این که سازمان نیازهای جدیدی را به رسمیت شناخته و پاسخ می دهد؟ به عبارتی نیاز، سازمان را می آورد و یا سازمان، نیاز جدید با خود خلق می کند؟ باید به این پرسش اندیشید که رفع نیازهای جامعه دینی، تأسیس سازمان را ضروری کرده است؟ و یا ورود سازمان به جامعه دینی یک تصمیم سیاسی بوده است؟ البته تصمیم سیاسی نمی تواند بی ارتباط با خواست اجتماعی باشد، ولی میان خواست اجتماعی با نیاز واقعی تفاوت وجود دارد.
از همین رو «گروه مطالعات راهبردی پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی» در سال های اخیر تلاش کرده بخشی از همت خود را برای فهم این مسئله به کار بندد و پژوهش حاضر نیز با پرداختن به پرسش های فوق گامی در این راستا بوده است. 

خلاصه کتاب سبک زندگی کارمندی

مهمترین دستاورد بشر مدرن در طراحی این سازوکارها، خلق «سازمان» بوده است. سازمان که در ابتدا به عنوان ابزاری برای اهداف پیشین شناخته می شد به تدریج چنان قدرتی یافت که سبک زندگی انسان متجدد را ایجاد کرد. سازمان دیگر نه به عنوان یک اختراع در کنار سایر تاسیسات مدرن که به عنوان اساس توسعه مدرن جایگاه محوری پیدا کرد، طوری که گری همل بزرگترین پیشرفت بشر در سده بیستم را نه شکافت انرژی هسته ای و نه تسخیر فضا بلکه ابداع organization می داند و معتقد است سایر پیشرفت های جهان غرب نیز با کمک این ابزار ممکن شده است.
فهمِ «سازمان» مانند سایر مفاهیم، ساختارها و پدیده های اجتماعی مدرن، نیازمند درکی تاریخی است. چرا که این امور در نوعی از شرایط تاریخی «امکان» ظهور پیدا کرده اند و تاریخ خود را پیش برده اند. در مقابل این نحوه فهم تاویلی، درک منطقی است که به شناخت صورت و ماده پدیده ها اکتفا کرده و پدیده ها را از جایگاه تاریخی ـ تمدنی آن ها جدا می کند. درک سازمان بدون درک تاریخ سازمان، منجر به تعریف منطقی آن می شود که عبارت است از: تقسیم کار برای تحقق اهداف جمعی! چنین تعاریف کلی و فراگیری، کلمات را از معنا خالی کرده و منجر به نوعی اشتراک لفظی می گردد. کما این که با این نوع از تعاریف، تاریخ سازمان ها، تاریخ حیات جمعی انسان ها بوده و انواع کار جمعی مانند خانواده، دیوان و بوروکراسی مدرن را شامل می شود.
کتاب سبک زندگی کارمندی در چهار فصل با عناوین زیر به شرح این بحث می پردازد:
فصل 1: بازخوانی زندگی کارمندی
فصل 2: تبار زندگی کارمندی 
فصل 3: نظام کار در ایران 
فصل 4: مولفه های تعین بخش سبک زندگی کارمندی 
فصل 5 : راهکار

برشی از متن کتاب سبک زندگی کارمندی

«شغل» یکی از مفاهیم بدیهی زندگی ما است. از نظر ما به همان بداهت که انسان غذا می خورد، مسکن می سازد، خرید می رود، ازدواج می کند، زمان هایی را به استراحت اختصاص می دهد و می خوابد، دانشی کسب می کند و اطلاعاتی به دست می آورد، چند دهه از جوانی تا پیری را به شغل خود اختصاص می دهد. چون و چرا درباره کیفیت غذا خوردن، مسکن ساختن، خوابیدن، استراحت کردن، تفریح رفتن عادی است، اما تأمل و تردید در اصل این امور غیرعادی به نظر می رسد.
این که کودک سال هایی از زندگی خود را به بازی کردن اختصاص بدهد و کار و شأن و همّ دیگری نداشته باشد، چندان چون و چرا ندارد.درباره تحصیلات درسی نیز امروزه بدیهی است که 12 سال از کودکی تا اوایل جوانی به تحصیلات عمومی اختصاص یابد؛ در نتیجه از یک دانش آموز انتظار این که نقش، شأن، کار یا اقدام و برنامه اصلی دیگری داشته باشد، مطرح نیست؛ ممکن است برنامه های جانبی وجود داشته باشد و حتی اشتغال های فصلی یا پاره وقت نیز در کنار تحصیل برخی دانش آموزان قرار بگیرد، اما شأن اصلی دانش آموز مدرسه رفتن و درس خواندن است.
اگر از یک جوان بپرسیم که ایام 6 تا 18 سالگی خود را به چه امری اختصاص داده بودی و او در پاسخ بگوید در این سال ها روزانه سه وعده غذا می خوردم، ما پاسخ را کافی نمی دانیم و سؤال خود را تکرار می کنیم. اگر او در ادامه بگوید شبها می خوابیدم، باز هم جای تکرار سؤال هست. اگر این بار به صورت کلی بگوید زندگی می کردم، باز هم پاسخ کافی نیست؛ اما اگر بگوید درس می خواندم، پاسخ خود را گرفته ایم و دیگر تکرار سؤال وجهی ندارد....

خرید کتاب سبک زندگی کارمندی

نسخه چاپی کتاب سبک زندگی کارمندی را می توانید از طریق سایت و یا نرم افزار فراکتاب خریداری کنید.

دانلود کتاب سبک زندگی کارمندی

نسخه الکترونیک کتاب سبک زندگی کارمندی را می توانید از طریق نرم افزار فراکتاب دانلود کرده و سپس آن را در کتابخوان فراکتاب مطالعه کنید.

دانلود کتاب سبک زندگی کارمندی مشخصات کتاب سبک زندگی کارمندی در جدول زیر آورده شده است:

مشخصات
ناشر: سوره مهر
نویسنده: سیدابراهیم رئوف موسوی
تعداد صفحه: 280
موضوع: موفقیت و سبک زندگی
قالب: چاپی و الکترونیک

 

کتابشناسی ملی :
6169003
شابک :
‏‫‬‭978-600-033331-7
سال نشر :
1399
صفحات کتاب :
280
کنگره :
‫‬‭HD6957
دیویی :
‏‫‬‭331/0955

کتاب های مشابه سبک زندگی کارمندی