امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 45,000
نظر شما چیست؟

 معرفی کتاب فلسفه عقل جلد 1

کتاب فلسفه عقل جلد یک نوشته آقای محمدعلی اردستانی توسط سازمان انتشارات  پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشز شده است. هدف این اثر تحقیقی استنباط معارف عقلی و مسائل فلسفی از نصوص دینی و بیان آنها در قالب علم فلسفه است. 

پژوهش حاضر با عنوان فلسفه عقل(جلد اول): نقد جزیی در فلسفه اسلامی تالیف محقق گرانقدر آقای محمدعلی اردستانی است. فلسفه عقل، شناخت مابعدطبیعی عقل است و به استخراج و تبیین احکام و عوارض و خصوصیات مابعدطبیعی عقل می‌پردازد. فلسفه ناظر به هستی، یا  بیانگر عوارض ذاتی و کلی وجود عام است، یا بیانگر عوارض ذاتی و کلی وجودهای خاص است که از دومی، به عنوان مباحث تقسیمی فلسفه یاد میشود.

گزیده کتاب فلسفه عقل جلد 1

جوهر نفسانی

نوع بشری ابتدای نشئه خود، جوهری نفسانی داردکه حکیمان آن را عقل هیولایی نامیده‌اند  و آن جوهری است که تمامیت ماهیت انسانی به حسب  اول درجات در انسانیت، به آن بوده و اول منزل از منازل سفر او به حق است.

شاید این جوهر ، قبول هر صورتی و حالی و حلیه‌ای و کمالی است و اگر پذیرش چیزی برای آن دشوار باشد، یا به این دلیل است که آن شی خود وجودی ضعیف دارد  و شبیه به عدم است، مانند خلا و لانهایت و هیولی و زمان و حرکت یا به این دلیل است که وجودی شدید و ظهوری قوی دارد و بدین جهت، غالب و قاهر بر آن است.

حقیقت انسانیت به لحاظ مطلق ادراک معقولات و تجرد ذاتی از ماده و مقدار، «عقل جزئی» است و قوه‌ای مغایر با حقیقت انسانیت نیست و مختصاتی از قبیل جوهریت، قابلیت، مدرکیت و نوریت دارد. عقل، اصل قوای مدرک و محرک و مرکز مدارک و حواس و مدار حرکات فکری و انظار عقلی و نور هدایت در تاریکی‌های دنیا و آخرت و حجت در تحقیق حق و ابطال باطل و تصویب درستکار و تخطئة خطاکار است. عقل معانی دیگری نیز در فلسفة اسلامی دارد که به سخن صدرالمتألهین، همة آنها را اشتراک در این امر واحد جمع می‌کند که عقل، جسم و صفت جسم و جسمانی نیست و به دلیل اشتراک در این مفهوم، میتوان عقل را موضوع علمی قرار داد و کتابی برای آن وضع کرد که از احوال اقسام و عوارض ذاتی آن بحث می‌کند. نوشتارهای «فلسفة عقل» در راستای تأسیس دانش عقل است. 

 

 

کتابشناسی ملی :
8971722
شابک :
978_600_108_530_7
سال نشر :
1401
صفحات کتاب :
298
کنگره :
BBR 55
دیویی :
189/1

کتاب های مشابه فلسفه عقل جلد 1