امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 49,500
نظر شما چیست؟

معرفی تمدن نوین اسلامی (با محوریت آراء مقام معظم رهبری مد ظله العالی)جلد سوم

کتاب تمدن نوین اسلامی: با محوریت آراء حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای مدظله‌العالی، نوشته روح‌الله سعیدی‌فاضل است که در انتشارات حوزه علمیه خراسان به چاپ رسیده است.

«خطّی که نظام اسلامی ترسیم می‌کند، خطّ رسیدن به تمدّن اسلامی است.» این جمله‌ای است که رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیاناتشان در مدرسه فیضیه در سال ۱۳۷۹ مطرح کرده و به تفصیل درباره آن سخن گفتند. کمتر از دوماه بعد بود که ایشان در جمع کارگزاران نظام اسلامی «انقلاب اسلامی»، «نظام اسلامی»، «دولت اسلامی»، «کشور اسلامی» و «تشکیل تمدن اسلامی» را مراحل پنج‌گانه تحقق اهداف انقلاب اسلامی دانستند. از آن زمان تاکنون نیز در فرصت‌های مختلف به زنجیره اهداف مذکور اشاره کرده و به اقتضاء، ملزومات تحقق هر یک از مراحل فوق را نیز تبیین کرده‌اند. ایشان سعادت بشر را در نیل به‌سوی تمدن اسلامی دانسته و با تبیین حکیمانه ابعاد مختلف آن، سعی در تبیین ضرورت و اهمیت این موضوع داشته‌اند؛ به گونه‌ای که اکنون گنجینه‌ای گرانبها از آراء و اندیشه‌های ایشان را می‌توان در این باب مورد توجه قرار داد. تمدن نوین اسلامی قادر است زمینه‌ساز تمدن مهدوی باشد و پایه‌های آن را ایجاد نماید؛ رهبر معظم انقلاب با طرح ایده الگوسازی برای دستیابی هر چه سریعتر به تمدن نوین اسلامی، مقدمات پی‌ریزی نقشه جامع حرکت کشور را آماده کرده و سندی تحت عنوان «الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت» ابلاغ نمودند؛ پس از آن با صدور بیانیه «گام دوم انقلاب اسلامی»، الزامات راهبردی تحقق تمدن نوین اسلامی را در حوزه خودسازی و جامعه‌پردازی را تبیین فرمودند.

حال و باتوجه به ضرورت پیگیری و پی‌ریزی شالوده تمدن نوین اسلامی و اهمیت بازخوانی آراء و اندیشه‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی، مجموعه چهار جلدی « تمدن نوین اسلامی »، در صدد است تا با تبیین آراء رهبری پیرامون تمدن نوین اسلامی، اولاً جایگاه تمدن‌سازی را به خوبی روشن نموده؛ ثانیاً ماهیت آن را تبیین کرده؛ ثالثاً نگاهی جامع به آراء ایشان در ابعاد مختلف انداخته و رابعاً از رهگذر این موارد، مدل آن را تبیین نماید. مجموعه پیـشرو در جلد اول،ّ ماهیـت، سـیرتاریخی، امکان‌سـنجی و ضـرورت، پایه‌ها و شـاخص‌های تمدن نوین اسـلامی، در جلد دوم ابعاد و اهداف تمدن نوین اسلامی و تمایز آن با تمدن غرب و ظرفیت‌های تمدن‌ساز انقلاب اسلامی مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین در جلد سـوم به بررسی مراحل دستیابی به تمدن نوین اسلامی پرداخته شده است. الزامات، راهبردها و موانع دسـتیابی به تمدن نوین اسـلامی و نسـبت گام دوم انقلاب با تمدن‌سـازی نوین اسـلامی نیز محتوای جلد چهارم را تشکیل می‌دهد.

گزیده تمدن نوین اسلامی (با محوریت آراء مقام معظم رهبری مد ظله العالی)جلد سوم

در منظومه فکری رهبر معظم انقلاب اسلامی، دستیابی به تمدن نوین اسلامی در گرو گذراندن چهار مرحله است: «بنده دو سه سال قبل در یکی از همین جلسات گفتم ما یک انقلاب اسلامی داشتیم، بعد نظام اسلامی تشکیل دادیم، مرحله‌ی بعد تشکیل دولت اسلامی است، مرحله‌ی بعد تشکیل کشور اسلامی است، مرحله‌ی بعد تشکیل تمدن بین‌الملل اسلامی است.

ما امروز در مرحله دولت اسلامی و کشور اسلامی قرار داریم. باید دولت اسلامی را ایجاد کنیم. امروز دولت ما- یعنی مسئولین قوه مجریه، قوه‌ی قضائیه، قوه‌ی مقننه، که مجموع این‌ها دولت اسلامی است؛ سهم خوبی از حقایق اسلامی و ارزش‌های اسلامی را دارد؛ اما کافی نیست؛ اولش خود من. باید بیشتر به سمت اسلامی شدن، مسلمان شدن و مؤمنانه و مسلمانانه زندگی کردن برویم. باید به سمت زندگی علوی برویم...

دیویی :
‏‫‬‭۹۵۵/۰۸۴۴
کتابشناسی ملی :
5983037
شابک :
9786226626200
سال نشر :
1398
صفحات کتاب :
260
کنگره :
‬‭DSR۱۶۹۲

کتاب های مشابه تمدن نوین اسلامی (با محوریت آراء مقام معظم رهبری مد ظله العالی)جلد سوم