امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 5,200
نظر شما چیست؟

کتاب اخلاق کار تشکیلاتی با مقدمه ای بر رابطۀ خودسازی و جامعه سازی نوشته ی محمدحسن وکیلی می باشد و توسط خدمات مشاوره ای آستان قدس رضوی منتشر شده است.

معرفی کتاب اخلاق کار تشکیلاتی

تشــکیلات، مجموعه ای سازماندهی شــده و منظم و هدفمنــد اســت. یکی از فوائد کار تشــکیلاتی نســبت بــه کار فردی و کارهای جمعی بدون ســازماندهی، این اســت که از نیروها اســتفادۀ بهینــه شــده و از کارهای تکــراری و موازی و همچنین خنثی ســازی کار دیگران جلوگیری می شــود. در کارهای بدون سازماندهی، نیروها هدر می رود؛ زیرا هرچند همه در کنار هم هستند ولی چه بسا هرکدام در جهت مقابل دیگری کار کنند؛ همچون درشکه ای که چند اسب دارد و هر اسبی درشکه را به سویی می کشد و در نهایت نیروها خنثی می شــود؛ امّا در کار تشــکیلاتی و سازماندهی شــده از تمــام نیروهای اعضاء تشــکیلات، به شکل همسو استفاده می کنیم و زحمات هدر نمی رود.
کتاب اخلاق کار تشکیلاتی به روند این به کارگیری نیروها به نحو احسن می پردازد. همچنین از چند و چون اخلاقیات در چارچوب تشکیلات نیز سخن می گوید.

خلاصه کتاب اخلاق کار تشکیلاتی

بی شــک یکی از مهمترین وظائف هر انســانی خدمت به جامعه و تلاش در راه تعالــی آن اســت. کســی که خــود را از پرداختــن به امور جامعــه اسلامی به کل جدا نمــوده و دغدغه ای در این بــاب ندارد از حقیقت اسلام بهره ای ندارد؛ چنان که پیامبر اکرم (ص) فرمودند: هــر کس صبــح نمایــد در حالی که نســبت به امور مســلمانان دغدغه ندارد مسلمان نیست.
فعالیت های اجتماعی اثربخش جز با کار تشکیلاتی ممکن نیست؛ زیرا تا نیروها در کنار هم جمع نشده و هم افزائی صورت نگیرد انجام کارهای بزرگ ممکن نخواهد شد. از این رو کار اجتماعی تشکیلاتی یک ضرورت است.
کار تشــکیلاتی موفق متوقّف بر مراعات نکاتی اخلاقی اســت که بدون آن تشکیلات به ثمر نمی رسد.
برخــی از این نکات اخلاقــی مربوط به حوزه وظائف فرد در عرصه خودسازی و تعیین نسبت خودسازی و جامعه سازی است و برخی مربوط به آن چه در درون تشکیلات باید مراعات شود، می باشد.
کتــاب حاضــر پاســخی کوتاه به ســؤالاتی اســت کــه در ایــن باب مطــرح می گــردد و خواندن آن برای همه فعــالان فرهنگی و تلاشگران عرصه اجتماع راهگشا می باشد.
کتاب اخلاق کار تشکیلاتی از دو فصل و زیرمجموعه هایی تشکیل شده است که در زیر بعضی از عناوین را آورده ایم:
فصل اول: نسبت خودسازی با جامعه سازی؛ خودسازی، جامعه سازی یا هردو؟، هدف محوری انسان در تمام فعالیت هایش، شرط جواز فعالیت های اجتماعی، علامه طباطبایی (ره) و اصالت فرد و جامعهتاثیر خودسازی بر جامعه سازی، شرط اثرگذاری کار فرهنگی، فرق قیام سیدالشهدا علیه السلام با سایر قیام ها، امیرالمومنین علیه السلام الگوی کامل فعالیت‌ فرهنگی، راه استفاده از فعالیت فرهنگی برای رشد و کمال و نامه مالک‌اشتر، سند فعالیت فرهنگی و اجتماعی
فصل دوم: اخلاق در تشکیلاتی؛ بخش اول :مفهوم شناسی تشکیلات و تشکل، بخش دوم: فایده تشکیلات: ۱. هم‌افزایی نیروها، ۲. تجمع اهل حق؛ افزایش تصاعدی نیروها، بخش سوم: الزامات یک تشکل: ۱. مبانی و هدف مشترک، ۲. تقسیم کار و تنظیم روابط، بخش چهارم: اخلاق تشکیلاتی: دسته اول: اخلاق فردی در تشکیلات، دسته دوم: وظایف عمومی متقابل، دسته سوم: اخلاق سازمان و مدیران

برشی از متن کتاب اخلاق کار تشکیلاتی

اسلام می فرماید کــه از مالتان انفاق و ایثار کنیــد؛ زیرا انفاق مال موجب می شــود که دلبســتگی انســان کم شود و شــخص رشد کند. همچنیــن اسلام توصیه می کند کــه در جبهۀ جهاد، از سلامتی ات بگــذر و حتّـی در معرض کشته شــدن و شــهادت قرار بگیــر؛ زیرا اگر شخص از عالَم خا کی دل بکَند، به خدا نزدیک می شود. پس ایثار در امور دنیا، نه تنها جائز؛ بلکه پســندیده است؛ زیرا انسان را از دنیا رها می کند و به ســوی آخرت حرکت می دهد؛ امّا در هیچ جای شریعت نیامده که انســان از آخرت و دین و معنویّتش بگذرد. انســان فقط در جایی باید ایثار کند که چیز بهتری نصیبش شود؛ چراکه عقل اجازه نمی دهــد برای دیگران کاری انجام دهیــم که در آن، به خود ما نفعی نمی رســد. به همین جهــت مرحوم علّامه طباطبائــی رضوان الله علیه می فرمایند:
این که می بینید در بعضی از مکاتب ماتریالیســتی که آخرت را قبــول ندارنــد، برخی از اشــخاص در راه وطن و مردم کشــور یا به امید این که یادشــان در جامعه به نیکی جاودان شود و از ایشان پــس از مــرگ تقدیــر گردد، بــه جبهه می روند و در جنگ کشــته می شــوند، کاری نابخردانــه و غیرعاقلانــه ای اســت! اگــر واقعــاً مرگ، نابودی اســت چرا انســانی کــه پس از مرگ وجــود ندارد تا لذّتــی ببــرد حاضر به کشته شــدن در راه وطن و ایثــار جان خود گردد؟!
اگــر آخــرت و معنویّتــی نیســت، اگر روح و معــاد واقعیّت نــدارد و همه چیــز بــه همیــن دنیا خلاصه می شــود، آیــا عاقلانه اســت که من بــرای دیگــران از جان خــودم بگذرم؟ عقل چنیــن حکمی نمی کند و می پرســد: «چرا من باید از خودم بگذرم تا دیگران رشــد کنند؟!» و در پاسخ چنین می گوید: 
«فقــط جایــی از خــودت بگــذر که برای خــودت مفید باشــد و منجر به رشد خودت شود.»
به همین جهت متون دینی هیچ گاه انســان را تشویق نمی کند که آخرت خود را به قیمت خریدن آخرت دیگران بفروشــد. این مســئله، نکته ای زیربنایی اســت که می تواند تمام فعّالیّت های اجتماعی ما را تحت تأثیر قرار دهد.

اخلاق کار تشکیلاتی طبق بیان رهبری

کتاب کار باید تشکیلاتی باشد از محمود زارعی و گروهی از نویسندگان در انتشارات شهید کاظمی چاپ و منتشر شده است، این کتاب به بررسی تشکل و کار تشکیلاتی از منظر امام خامنه ای میپردازد.

کتاب در مورد کار تشکیلاتی

کتاب های زیادی پیرامون کار تشکیلاتی نوشته شده است. من جمله کتاب کار باید تشکیلاتی باشد، کتاب به توان تشکیلات، فعالان فرهنگی جاده باریک می شود و... این کتاب ها را می توانید از فراکتاب بیابید.

کار تشکیلاتی چیست

تشــکیلات، مجموعه ای سازماندهی شــده و منظم و هدفمنــد اســت. یکی از فوائد کار تشــکیلاتی نســبت بــه کار فردی و کارهای جمعی بدون ســازماندهی، این اســت که از نیروها اســتفادۀ بهینــه شــده و از کارهای تکــراری و موازی و همچنین خنثی ســازی کار دیگران جلوگیری می شــود.

آفات کار تشکیلاتی

از آفــات مهــم تشــکل ها این است که وقتی افراد در کنار یکدیگر کار می کنند، خود به خود توجّهشــان به همدیگر جلب شده و می خواهنــد از کار هم ســر دربیاورنــد و درنتیجه تلاش می کنند که بفهمنــد دیگــری چه می کند؛ چــرا این کار را می کند یــا نتیجۀ کارش چه خواهد شد... 
صحبت های بی اصل و اســاس در تشــکّل ها؛ بســیاری مواقــع در تشــکل ها افــراد وقتــی در کنــار هــم قــرار می گیرنــد، برای صحبت کردن دربارۀ همدیگــر انگیزه پیدا می کنند. نقل قول هــای بی اصــل و اســاس و بــدون ســند، از ضربه زننده تریــن آفــات در تشــکل ها اســت که عامل کــدورت را فراهم می کنــد. لذا در دســتورات دینــی در قالب نهــی از غیبت، نهی از تهمــت و ضرورت قول سدید به این موضوع اشاره شده است...

دانلود کتاب اخلاق کار تشکیلاتی

نسخه الکترونیک کتاب اخلاق کار تشکیلاتی را می توانید از طریق نرم افزار فراکتاب دانلود کرده و سپس آن را در کتابخوان فراکتاب مورد مطالعه قرار دهید.

دانلود کتاب اخلاق کار تشکیلاتی

مشخصات کتاب اخلاق کار تشکیلاتی در جدول زیر آورده شده است:

مشخصات
ناشر: خدمات مشاوره ای آستان قدس رضوی
نویسنده: محمدحسن وکیلی
تعداد صفحه: 118
موضوع: اخلاق و روابط اجتماعی، توسعه شخصی
قالب: الکترونیک

 

سال نشر :
1401
صفحات کتاب :
118
کنگره :
‏‫‬‮‭BP۲۳۰/۱
دیویی :
‏‫‬‮‭۲۹۷/۴۸۳۴
کتابشناسی ملی :
6118255
شابک :
9786007629970

کتاب های مشابه اخلاق کار تشکیلاتی