امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (TEXT)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 12,000
خرید چاپی
39,000
10%
ت 35,100
نظر شما چیست؟

کتاب انسان در قرآن جلد چهارم مجموعه ی مقدمه ای بر جهان بینی اسلامی که به معرفی انسان قرآنی می پردازد، نوشته ی شهید مرتضی مطهری می باشد و توسط انتشارات صدرا منتشر شده است.

معرفی کتاب انسان در قرآن

کتاب مقدمه ای بر جهان بینی اسلامی که شامل شش مجلد می باشد آخرین اثر قلمی شهید آیت اللّه‏ مطهری است. این کتاب در واقع یک دوره اصول عقاید اسلامی است و مطالعه آن برای عارف و عامی سودمند و فرح زاست. در اصل، این کتاب شامل هفت مجلد بوده که استاد شهید فرصت نگارش جلد ششم آن یعنی امامت و رهبری را پیدا نکردند و به دست منافقان کوردل به شهادت رسیدند و البته مباحث «امامت» آن شهید در انجمن اسلامی پزشکان پس از شهادت آن بزرگ مرد علم و ایمان و مجاهدت، با نوشته دیگری از آن شهید در این باب به عنوان پیشگفتار، به صورت مستقل تحت عنوان «امامت و رهبری» توسط «شورای نظارت بر نشر آثار استاد شهید مطهری» منتشر شد.
 مجلدات کتاب مقدمه ای بر جهان بینی اسلامی عبارتند از: انسان و ایمان، جهان بینی توحیدی، وحی و نبوت، انسان در قرآن، جامعه و تاریخ، زندگی جاوید یا حیات اخروی.
این مجموعه برای همه اقشار به ویژه دانشجویان و طلاب علوم دینی مفید و حاوی نکات بدیع و جالب توجه است. نثر روان و شیوای آن نیز به جاذبه این کتاب افزوده است، همچنان که استحکام و اتقان مطالب کتاب که توسط یک اسلام شناس مسلّم به رشته تحریر در آمده است از امتیازات این کتاب است.
مقدمه ای بر جهان بینی اسلامی نظام هماهنگ تفکر اسلامی را به مطالعه کننده ارائه می دهد و قوّت فکر اسلامی را در قیاس با مکاتب بشری آشکار می سازد. انسان در قرآن که جلد چهارم این مجموعه است، برای آن که از ظاهری آراسته تر برخوردار باشد، از نظر علامت گذاری و غیره بازبینی و از نو حروف چینی شد و طرح جلد آن نیز تغییر کرد.

خلاصه کتاب انسان در قرآن

انسان در جهان بینی اسلامی داستانی شگفت دارد. انسانِ اسلام تنها یک حیوان مستقیم القامه که ناخنی پهن دارد و با دو پا راه می رود و سخن می گوید نیست. این موجود از نظر قرآن ژرف تر و مرموزتر از این است که بتوان آن را با این چند کلمه تعریف کرد.
قرآن انسان را مدح ها و ستایش ها کرده و هم مذمت ها و نکوهش ها نموده است. عالی ترین مدح ها و بزرگترین مذمت های قرآن درباره انسان است؛ او را از آسمان و زمین و از فرشته برتر و در همان حال از دیو و چهارپایان پست تر شمرده است. از نظر قرآن، انسان موجودی است که توانایی دارد جهان را مسخّر خویش سازد و فرشتگان را به خدمت خویش بگمارد و هم می تواند به «اسفل سافلین» سقوط کند؛ این خود انسان است که باید درباره خود تصمیم بگیرد و سرنوشت نهایی خویش را تعیین نماید.
کتاب انسان در قرآن به معرفی انسان قرآنی می پردازد، انسانی چند بعدی که سرشار از جاذبه های معنوی همچون علم و دانایی، خیر اخلاقی و... است. در عین حال محدودیت هایی مانند وراثت و محیط طبیعی و جغرافیایی، چنین انسانی را فرا گرفته است و او به حکم عقل و علم از یک طرف و اراده و ایمان از طرف دیگر، تغییراتی در این عوامل محدودکننده ایجاد می کند و آن ها را با خواست های خویش منطبق می سازد. 
عناوین فصل های کتاب انسان در قرآن به شرح زیر می باشد:
انسان در جهان بینی اسلامی، ارزش های انسان (ارزش های مثبت)، ضد ارزش‏ها در انسان، انسان قرآن (زشت یا زیبا؟)، موجود چند بعدی، بعد ادراک و آگاهی 
جاذبه های معنوی انسان: 1. علم و دانایی 2. خیر اخلاقی 3. جمال و زیبایی 4. تقدیس و پرستش، توانایی های گوناگون انسان، خودشناسی، 
پرورش استعدادها: پرورش جسم، پرورش روح، نقش مؤثر انسان در ساختن آینده خویش، انسان، موجود بالقوه، میدان آزادی و اراده انسان، 
محدودیتهای انسان: 1. وراثت 2. محیط طبیعی و جغرافیایی 3. محیط اجتماعی 4. تاریخ و عوامل زمانی، طغیان انسان علیه محدودیت ها، انسان و قضا و قدر الهی، انسان و تکلیف
شرایط تکلیف: 1. بلوغ 2. عقل 3. اطلاع و آگاهی 4. قدرت و توانایی 5. آزادی و اختیار فرق اجبار (اکراه) با اضطرار، شرایط صحت اعمال، آگاهی های انسان 
خودآگاهی و جهان آگاهی؛ انواع خودآگاهی‏ها: 1. خودآگاهی فطری 2. خودآگاهی فلسفی 3. خودآگاهی جهانی 4. خودآگاهی طبقاتی 5. خودآگاهی ملی 6. خودآگاهی انسانی، انتقاد از اگزیستانسیالیسم و اومانیسم غربی، 7. خودآگاهی عرفانی 8. خودآگاهی پیامبرانه

برشی از متن کتاب انسان در قرآن

انسان، بالذات خودآگاه است؛ یعنی جوهر ذات انسان آگاهی است. این چنین نیست که اول «منِ» انسان تکوّن می یابد و در مرحله بعد انسان به این «من» آگاهی می یابد. پیدایشِ «منِ» انسان عین پیدایش آگاهی به خود است. در آن مرحله «آگاه»، «آگاهی» و «به آگاهی درآمده» یکی است. «من» واقعیتی است که عین آگاهی به خودش است. 
انسان در مراحل بعد، یعنی پس از آن که به اشیاء دیگر کم و بیش آگاه می گردد، به خود نیز به همان صورت که به اشیاء دیگر آگاه می گردد آگاهی می یابد؛ یعنی صورتی از خود در «ذهن» خویش تصویر می کند و به اصطلاح به علم حصولی به خود آگاه می گردد؛ اما پیش از آن که به این گونه به خود آگاه گردد، بلکه پیش از آگاهی به هر چیز دیگر، به خود ـبه گونه ای که اشاره شد یعنی به نحو علم حضوری ـ آگاه است.
روان شناسان که معمولاً درباره خودآگاهی بحث می کنند، به مرحله دوم نظر دارند، یعنی آگاهی به خود به نحو علم حصولی و ذهنی؛ ولی فلاسفه بیشتر توجهشان به مرحله علم حضوری غیرذهنی است. این نوع از آگاهی همان است که یکی از ادلّه متقن تجرد نفس در فلسفه است.
در این نوع از خودآگاهی، شک و تردید که آیا هستم یا نیستم و اگر هستم آیا کدامم و امثال این ها راه ندارد؛ زیرا شک و تردید آن جا راه دارد که علم و آگاهی از نوع علم حصولی باشد، یعنی وجود عینی شی‏ءِ به آگاهی درآمده با وجود عینی آگاهی دو چیز باشد، اما آن جا که «آگاهی» عین «آگاه» و «به آگاهی درآمده» است و از نوع آگاهی حضوری است، شک و تردید فرض نمی شود یعنی امری محال است.
 اشتباه اساسی دکارت در همین جاست که توجه نکرده بود که «من هستم» شک بردار نیست تا از راه «من فکر می کنم» بخواهیم آن شک را رفع کنیم.
خودآگاهی فطری هرچند واقعی است اما اکتسابی و تحصیلی نیست، نحوه وجود «منِ» انسانی است؛ از این رو آن خودآگاهی که به آن دعوت شده، این درجه از خودآگاهی که به طور قهری و تکوینی در اثر حرکت جوهری طبیعت پدید می آید نیست.
آن جا که قرآن مجید پس از اشاره به مراحل خلقت جنین در رحم، به عنوان آخرین مرحله می فرماید: ثُمَّ أنْشَأْناهُ خَلْقا آخَرَ (سپس ما او را چیز دیگر و خلقی دیگر کردیم) اشاره به همین است که ماده ناخودآگاه تبدیل می شود به جوهر روحی خودآگاه.

خرید کتاب انسان در قرآن

نسخه چاپی کتاب انسان در قرآن را می توانید از طریق سایت و یا نرم افزار فراکتاب خریداری کنید.

دانلود کتاب انسان در قرآن

نسخه الکترونیک کتاب انسان در قرآن را می توانید از طریق نرم افزار فراکتاب دانلود کرده و سپس آن را در کتابخوان فراکتاب مورد مطالعه قرار دهید.

دانلود کتاب انسان در قرآن

مشخصات کتاب انسان در قرآن در جدول زیر آورده شده است:

مشخصات
ناشر: صدرا
نویسنده: استاد مرتضی مطهری
تعداد صفحه: 88
موضوع: دین پژوهی
قالب: چاپی و الکترونیک

 

صفحات کتاب :
88
کنگره :
BP226/2‬‭/‮م‌‬6‮الف‌‬8 1368‬
دیویی :
297/466‬
کتابشناسی ملی :
‭م‌69-1281
سال نشر :
1368

کتاب های مشابه انسان در قرآن