کتاب شمس و طغرا pdf

ماری ونیزی و طغرل و هما (اولین رمان تاریخی ایران)

امتیاز
5 / 2.0
خرید الکترونیکی (TEXT)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 40,000

نظر دیگران

نظر شما چیست؟
محمّدباقر میرزا خسروی(۱۲۵۱-۱۳۱۶) نویسنده و از نوادگان فتحعلی شاه قاجار است.
برخی کتاب شمس و طغرا را نخستین‌ رمان‌ تاریخی‌ فارسی‌ می‌دانند. نثر این‌ کتاب‌، از سویی ادامه‌ی داستان عیّاری فارسی مانند سمک عیّار و امیر ارسلان است و از سوی دیگر، از رمان‌های الکساندر دوما و جرجی زیدان متأثر شده است. هم از اغراق‌های آن قصّه‌ها نشان دارد و هم از حادثه‌پردازی‌های محصور در چارچوب طرحِ این رمان.
موضوع‌ کتاب‌ مربوط‌ به‌ دوران‌ بیست‌ و چهار ساله‌ای‌ از قرن‌ هفتم‌ و مصادف‌ با دوران‌ پرآشوب‌ مغول‌ و حکومت‌ مهدعلیا آبش‌ خاتون‌ است‌، و با اینکه زمینه‌ی اثر، تاریخی است، مؤلف آن را با روایت داستانی عاشقانه و گیرا، که سرشار از ماجراهای هیجان‌آفرین است همراه کرده است. قهرمان‌ اصلی‌ این‌ رمان‌، شمس‌ یا شمس‌الدین‌ یکی‌ از شاهزادگان‌ خاندان‌ اتابکان‌ فارس‌ است‌ که‌ دلدادگی شورانگیز او به دختر امیر مغول، التاجو بهادر، و مخالفتش با سلطه‌ی‌ مغول‌ بر ایران‌ باعث ایجاد صحنه‌های‌ پرهیجان‌ احساسی واجتماعی شده است.
خسروی در بیان کیفیت تصنیف این داستان می‌گوید: «این کتاب، تاریخ مجملی است از وقایع بیست و چهار ساله‌ی فارس در زمان پادشاهی آبش خاتون، آخر اتابک از سلسه‌ی سلغریان...».
فردوس گفت:
ـ من بارها به شما گفته ام که پدر من رئیس جماعت شبانکاره است که از نژاد اردشیر بابکان هستند و هم از آن عهد یک نیمه از استان فارس در تصرف اینان بوده و آن ها را اسپهبدان فارس می خوانده اند و همه روسای آن ها امارات داشته اند، حتی یک وقت هم، ملک فضلویه جد اعلای من بر تمام استان فارس سلطنت یافت. ملک حسنویه، پدر مرا سه پسر بود که هم اکنون به جایند و در قوم شبانکاره حکمران، مرا خواهری نیز بود جنت نام که به پدر این جوان خواجه فخرالدین ابوالحسن رئیس دیلمیان شوهر کرده این خواجه ...
کتابشناسی ملی :
3971348
شابک :
‫‬‮‭978-964-8007-84-8
سال نشر :
1394
صفحات کتاب :
880
کنگره :
‫‬‮‭PIR7441/5‫‬‮‭ش8 1394
دیویی :
‫‭8‮فا‬3/62

کتاب های مشابه شمس و طغرا