امتیاز
5 / 5.0
دریافت الکترونیکی (صوت و تصویر)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
رایگان
دریافت الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
رایگان

نظر دیگران

نظر شما چیست؟
شکارچی‌ها از هر طرف، با تفنگ‌های پر از گلوله به یوز حنایی نزدیک می‌شدند. یکی از آنها تیری شلیک کرد، تیر به سنگی در کنار یوزحنایی خورد، او از جا پرید و و حشت‌زده فرار کرد. دو شکارچی ......... فریاد کشیدند و دویدند...

یوزپلنگ سریع‌ترین حیوان روی خشکی است و سرعتش می‌تواند به ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد، اما تا چند صد متری بیشتر نمی‌تواند با این سرعت بدود. پوستی نخودی رنگ با خال‌های سیاه و گرد و کوچک دارد و موهایش زبر و کوتاه است. این حیوان اندامی کشیده دارد و اندازه بدن یک یوز بالغ ۱۱۲ تا ۱۳۵ سانتیمتر با دمی به اندازه ۶۶ تا ۸۴ سانتیمتر است و وزنش می‌تواند از ۳۴ تا ۵۴ کیلوگرم باشد. کلاً نرها بزرگ‌تر از ماده‌ها هستند. خطی به نام خط اشک از گوشه چشم این حیوان تا گوشه لبش امتداد یافته‌است که این خط در نوع ایرانی ضخیم‌تر از نوع آفریقایی است. روش شکارکردن یوزها به این صورت است که ابتدا با احتیاط به طعمه نزدیک می‌شوند و یک فاصله ۱۰۰ تا ۲۰۰ متری را با آن حفظ می‌کنند و پشت ناهمواری‌های زمین٬ بوته‌ها یا دیگر پوشش‌ها خود را پنهان می‌کنند و ناگهان حمله می‌کنند. سرعت یوز در مسافت کوتاه بسیار قابل‌توجه و از هر شکار یا حتی حیوان شکارچی سریع‌تر است. حتی یوز از یک سگ شکاری و یک کانگورو بسیار سریع‌تر است. اما این سرعت را نمی‌تواند در مسافت طولانی حفظ کند. یک سگ شکاری نمی‌تواند از یک گوزن هندی سبقت بگیرد، اما ژنرال مک آلیستر دیده‌است که یک یوز یک گوزن نر سیاه را در حالی که از فاصله ۳۶۰ متری به سمتش دویده شکار کرده‌است.
یوز ایرانی یک گوزن را شکار کرده.( نقاشی از جیمز فوربس در هند ۱۸۱۲) اما در ایران چون یوزها طعمه‌هایشان بیشتر در مناطق نیمه‌کوهستانی زندگی می‌کنند دیگر به این صورت شکار نمی‌کنند بلکه در آبشخورها کمین می‌کنند تا از غفلت طعمه استفاده کنند. در ایران به علاوه حیوانات بومی که شکار یوز می‌شوند دیده شده یوزها در شمال کشور حتی از گیاهان مانند انجیر وحشی نیز تغذیه کرده‌اند.
دوستان عزیزم اطلاعاتی که خواندید گوشه‌ای از مطالبی بود که در مورد یوزپلنگ‌ها براتون انتخاب کرده‌بودم. امیدوارم با خوندن و گوش‌کردن به داستان"یوز حنایی" بیشتر از قبل به فکر مراقبت از حیوانات باشید.

کتاب های مشابه یوز حنایی