نظر شما چیست؟

معرفی کتاب اخلاق تجارت

کتاب اخلاق تجارت نوشته جواد ایروانی توسط انتشارات دانشگاه علوم اسلامی رضوی منتشر شده است. پیوند میان اخلاق و فعالیت های اقتصادی - به ویژه داد و ستد - از تفاوت ها و تمایزات اساسی مکتب اقتصادی اسلام از دیگر مکاتب اقتصادی است.

آموزه های اسلامی، بر پایۀ زیرساخت های فکری و باورهای دینی، در کنار وضع احکام و قوانین مناسب برای ساماندهی و سالم سازی فعالیت های اقتصادی، از عناصر اخلاقی نیز بهره برده تا با ضمانت درونیِ اجرای قوانین و کمک به رشد اقتصادی و رفاه عمومی، راه را برای خوشبختی و کامیابی انسان هموار سازد.

از نگاه اسلام، اخلاق و اقتصاد بر یکدیگر تأثیری دوسویه دارند آن سان که نهادینه شدن فضیلت های اخلاقی در فرهنگ جامعه، زمینه ساز رشد و رفاه اقتصادی است؛ و در برابر، بهبود وضع معیشتی بستری مناسب را برای بالندگی و رشد ارزش ها می گستراند.

گزیده کتاب اخلاق تجارت

روشن است که از اهداف مهم دادوستد درآمدزایی است لکن این مسأله جای گفتگو دارد که سود مشروع در دادوستد چه مقدار است و آیا سودهای کلان یا کمتر از عرف بازار مجاز و رواست؟ در تبیین این مسأله، ضروری است گفته شود که نرخ سود، بر پایۀ هزینه‏ ها و تأمینِ منافعِ تولیدکننده، توزیع‏ کننده، و مصرف‏ کننده معین می‏گردد، به گونه ‏ای که عدالت رعایت شود. امیر مؤمنان در این باره می ‏فرمایند:

«وَلْیَکُنِ الْبَیْعُ بَیْعاً سَمِحاً بمَوازینِ عَدْلٍ وَ أَسْعارٍ لاتُجْحِفُ بالْفَریقَیْنِ» 

«باید خرید و فروشْ آسان صورت پذیرد و با میزان عدل انجام گیرد، با نرخ هایی که نه به زیان فروشنده باشد و نه خریدار».

کنگره :
BP254/65‏‫‭/‮الف‬9‮الف‬3 1388
دیویی :
297/655
کتابشناسی ملی :
‏‫1807920‬
شابک :
978-964-7673-70-9
سال نشر :
1388
صفحات کتاب :
108

کتاب های مشابه اخلاق تجارت