کتاب راز رابطه ها pdf

با خویشتن، جهان هستی، دیگران

امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (TEXT)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 25,900
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب راز رابطه ها

در کتاب راز رابطه ها: با خویشتن، جهان هستی، دیگران، با کمک علی ناظم پور، پی می بریم که سرچشمه ی تمام مشکلات عدم توانایی در برقراری ارتباط پویا و خلاق است.

برای ادامه ی حیات مجبوریم نه تنها با کوچک ترین موجودات ذره بینی از جمله سلول های بدن ارتباط برقرار کنیم، بلکه تماس مستقیم ما با حیوانات، انسان ها، گیاهان، کوه و دشت ضروری است. طبیعت به گونه ای تنظیم شده که ما را به دو نیمه تقسیم کرده است و در قالب زن و مرد معنا می یابیم. برای ادامه ی حیات باید با نیمه ی دیگر خود ارتباط برقرار کنیم تا به شادابی و تداوم دست یابیم. برای رسیدن به احساس عاشقانه، پشتیبانی عاطفی و تولید مثل فقط با جستجوی نیمه ی مکمل خود قادر به زندگی شاد هستیم.

در کتاب راز رابطه ها می خوانیم که برای فرار از تنهایی، برقراری ارتباط با دوست، اعضای خانواده و گروه های اجتماعی از ضروریات است. رایانه ی ما در هر لحظه هزاران موج ارتباطی به پدیده های دور و نزدیک می فرستد. این امواج در ارتباط دائم با نوسانات اینترنت بزرگ دنیای هستی هستند. هدف اصلی این موج ها و تشعشعات مغزی، هموار نمودن مسیر برای برقراری رابطه و حل مشکل ارتباطی ما است. با فکر کردن و نیت شفاف، پاسخ مشکل خود با یک دوست را، ضمن تماس تلفنی و احوالپرسی از او پیدا می کنیم.

با ذهن هوشیار پیوسته در حال تحقیق و بررسی حل روابط هستیم. کشفیات انسان در تمام رشته ها از جمله خلق ورزش های گوناگون و روش های آرامش بخش همچون «تمرکز» در قالب رابطه ها انجام گرفته است. برای مثال، در ورزش، ما نیاز درونی خود برای سرگرمی و احساس موفقیت را در سلسله مراتب روابط بین افراد و گروه ها به واقعیت می رسانیم. یک فرد ورزشکار نه تنها برای رضایت خود، بلکه برای جلب توجه تماشاچیان علاقه مند به مهارت او، برای موفقیت بیشتر تمرین روزانه می کند.

تفاوت اصلی افراد موفق و ناموفق، در نحوه ی برقراری روابط در امور گوناگون زندگی آن ها است. یک فرد موفق مهارت های لازم با هوش عاطفی قوی را در حل مناسبات در خانواده، محیط کار و روابط عاشقانه به کار می برد. با این مهارتِ چندین جانبه، این فرد شادی را در قالب موفقیت برای خود تضمین می نماید.

شروع ناهنجاری های روانی و فکری ما به دلیل عدم قدرت سازگاری و حل معضلات عاطفی در روابط با دیگران است. فردی که خود را به تدریج با دل آزردگی از دیگران جدا می کند، نور امید و اطمینان درونی را تضعیف می سازد. یکی از علل اصلی افسردگی عدم توانایی فرد در برقراری روابط و تولید احساسی خوب با دیگران و خویشتن است. بیشتر افرادی که به افسردگی حاد دچار می شوند، به تدریج و در طول زمان رابطه ی خود را با دیگران و جهان خارج قطع کرده اند و دیگر دلیلی برای ادامه ی حیات پیدا نمی کنند. همچنین افرادی که دست به خشونت و حمله به دیگران می زنند، رابطه ی مثبت خود را سالیان سال با افراد نزدیک و جامعه قطع نموده اند.

علت اصلی قتل عام های دسته جمعی از طرف یک فرد، جدایی عاطفی او از دیگران است. این افراد در طول زمان این جدایی عاطفی را در ذهن خود پرورش داده اند. با قطع دائم رابطه ی عاطفی، حذف دیگران آسان می شود. در جامعه ی امریکا فقط در سال 2012 بیش از هفت واقعه ی دردناک قتل دسته جمعی صورت گرفته است که تمام ضاربان افرادی بودند که رابطه ی عاطفی خود را با جامعه قطع کرده بودند. آخرین واقعه در چهاردهم دسامبر سال 2012 را جوانی رقم زد که 26 نفر از جمله 20 کودک دبستانی بی گناه را به قتل رساند. حتی اگر علت این حادثه را بیماری روانی فرد بدانیم باز جدایی عاطفی از افراد دور و نزدیک علت نهفته این عمل است. ناهنجاری روانی در محیط زیست و در رابطه با دیگران با نگرش قربانی طلبی فرد شکل می گیرد.

در کتاب راز رابطه ها علت اصلی احساس شکست، تنهایی و غم زدگی، عدم توانایی پذیرش دیگران و کمبود مهارت سازگاری است. بر عکس رکن اصلی در برقراری روابط قدرت سازگاری، هماهنگی و پذیرش تغییر شرایط و پیش روی است. نتیجه ی یک تحقیق در ده ساله گذشته نشان می دهد علت اصلی آن که بیشتر افراد شغل خود را از دست داده اند، عدم قدرت تطبیق خود با دیگران بوده است، نه عدم مهارت لازم در انجام وظیفه.

هنر افراد موفق، چند جانبه نگری آن ها در برقراری روابط است. آزاد اندیشی و دوری از تعصبات، قدرت انعطاف پذیری را در رابطه ها افزایش می دهد. در طبیعت همه ی پدیده ها به هم مربوط اند و همه چیز در رابطه با یکدیگر عمل می کند. یکی از رموز رابطه در زندگی روزمره ی تک تک ما، دریافت مهارت از پدیده های طبیعت است.

یکی دیگر از رموز یک رابطه ی موفق، مهارت ما در خلق احساس خوب در دیگران است. بالا بردن اعتماد به نفس و ارزش شخصی دیگران، راه را برای اعتماد متقابل هموارتر می کند. قصد ما باید کشف نکات مثبت دیگران نه تمرکز روی خصوصیات منفی آن ها باشد. به علت طبیعت نا امن و نفوذ پذیر انسان، همه ی افراد پذیرای تمجید، تشویق از طرف دیگران هستند. حتی افراد با اعتماد به نفس بالا نیز به ارزیابی مثبت دیگران نیاز دارند.

دکتر علی ناظم پور فارغ التحصیل رشته ی روان شناسی و علوم تربیتی از دانشگاه اصفهان است و در سال 1988 میلادی مدرک دکترای خود را از دانشگاه شمال تگزاس در آمریکا دریافت کرده. او بعد از مدت ها تدریس در کالج های ایالتی و کار در مراکز درمانی و دولتی، مرکز روان درمانی خصوصی خود را در شهر دالاس، تأسیس کرد. وی در طول بیست سال گذشته صدها نفر را در زمینه های امور زناشویی، خانواده، روانی، عاطفی، موفقیت شخصی و ترک اعتیاد مورد معالجه و راه گشایی قرار داده است. دکتر ناظم پور برای اولین بار مؤسسه ی مربی گری برای ارتقای هوش عاطفی (Emotional Intelligence) را در ایالت تگزاس راه اندازی کرد.

صفحات کتاب :
199
کنگره :
‏‫BF637‭‬ ‭/‮الف‬4‏‫‭ن2 1393
دیویی :
‏‫‬‭158/2
کتابشناسی ملی :
3308221
شابک :
978-964-236-546-3
سال نشر :
1393

کتاب های مشابه راز رابطه ها