امتیاز
5 / 0.0
نظر شما چیست؟
در «بقای سرمایه داری؛ بازتولید روابط تولید»، اندیشه های مارکسیستی (دربارهٔ انقلاب، کارگر و شهر) واکاوی شده است و می خواهد تناقض ها و تضادهای مارکسیسم را در بستر شهر بررسی کند. لوفور، بستر تمام اتفاقات اجتماعی را شهر می داند و از نظر او، نظام سرمایه داری به وسیلهٔ فضا و اشغال آن توانسته است فراتر از تصورِ مارکس رشد کند:

«مارکس فکر می کرد نیروهای مولد، پیوسته خودشان را علیه موانع محدودکنندۀ روابط کنونی تولید به تکاپو می اندازند، و اینکه انقلاب احتمالاً از روی این موانع می جهد. او تصور می کرد بحران های جزئی می توانند به بحرانی کلی تبدیل شوند؛ طبقۀ کارگر با بی قراری در انتظار لحظۀ موعود خواهد بود و می تواند در پی انقلاب سیاسی وارد دورۀ گذار از سرمایه داری به کمونیسم شود. اما آنچه روی داده است این است که سرمایه داری توانسته است تضادهای درونی اش را برای یک سده کم اثر کند و در دستیابی به «رشد» موفق باشد. نمی توانیم محاسبه کنیم به چه قیمتی؛ اما می دانیم به چه وسیله ای: با اشغال فضا، با تولید فضا.»

لوفور، فیلسوف و جامعه شناسی مشهور فرانسوی و با اندیشه های مارکسیستی بود که دربارهٔ فضا در شهر و به طور مشخص تر، حق بر شهر، فعالیت کرده بود و عمدهٔ نظریاتش هم دربارهٔ همین موضوع است. لوفور نویسندهٔ بیش از شصت کتاب و حدود سیصد مقاله در حوزه های شهر و فلسفه و جامعه شناسی است.
صفحات کتاب :
178
کنگره :
HB501‏‫‭‏‫‬‭/ل9ب7 1395
دیویی :
330/122
کتابشناسی ملی :
4287246
شابک :
978-600-7683-50-7
سال نشر :
1395

کتاب های مشابه بقای سرمایه داری