نظر شما چیست؟
«ساختار طبقاتی جوامع پیشرفته» اثری از آنتونی گیدنز است که در سال ۱۹۷۳ منتشر شد. آنتونی گیدنز این اثر را که از آثار مهم و برجسته حوزه جامعه شناسی است برای دانش پژوهان و دانشجویان رشته جامعه شناسی نوشت. او در کتاب حاضر، تحلیلی عمیق و بنیادین از سنت اروپایی «نظریهٔ طبقه» ارائه کرده و بار دیگر مفهوم طبقه را در مرکزیت حوزه های اصلی مسائل جامعه شناسی قرار داده است.

گیدنز کماکان اصرار می ورزد که پژوهشگران معاصر درکی اشتباه از مفهوم طبقه داشته اند و برای مسائل «نظریهٔ طبقه» و «نظریهٔ سرمایه داری صنعتی» که درهم تنیده شده اند، تحلیلی اشتباه ارائه کرده اند؛ بنابراین، کتاب حاضر تلاش دارد نظریه های اصلی و نظریه پردازان ساختار طبقاتی را در بوتهٔ نقد قرار داده و صورت بندی دوباره ای از طبقه بندی های سنتی درباره تحلیل طبقاتی به دست دهد و این صورت بندی را در فرایند توسعه و تحول جوامع پیشرفته در طی ۱۰۰ سال گذشته، به کار گیرد.

گیدنز در این کتاب چهارچوبی جدید برای تحلیل مفهوم طبقه در جامعه شناسی ارائه می دهد

پرسش های اصلی مطرح شده در این کتاب عبارت اند از: الف چگونه «طبقات اقتصادی» به «طبقات اجتماعی» تبدیل می شوند؟؛ ب چه روابط مشروط و متقابلی میان بوروکراسی و طبقه، قدرت اقتصادی و سیاسی، دولت و اقتصاد وجود دارد؟

روش گیدنز این است که تلاش دارد به این پرسش ها در طی ارزیابی انتقادی از نظریه های مارکس، وبر و منتقدان مارکس درباره طبقه، پاسخ دهد. وی مفهوم طبقه را طی همین مسیر انتقادی بازتعریف کرده و واقعیت تجربی ساختاریابی طبقاتی در کشورهای مختلف هم سرمایه داری و هم «سوسیالیسم دولتی» را با ارجاع خاص به مدل تحلیل خود، ارزیابی می کند؛ بنابراین هرفصل این کتاب حاوی مباحث بحث برانگیز و خردمندانه ای است که به نوبه خود نقدی دیگر را می طلبد.
سال نشر :
1397
صفحات کتاب :
416
کنگره :
HT۶۰۹‏‫‬‮‭/گ۹س۲ ۱۳۹۷
دیویی :
۳۰۵/۵
کتابشناسی ملی :
4902384
شابک :
978-600-7683-99-6‬‬‬

کتاب های مشابه ساختار طبقاتی جوامع پیشرفته