نظر دیگران

نظر شما چیست؟
داستان کتاب صوتی گنج اثر جلال آل احمد از مجموعه دید و بازدید عید برگرفته شده و از زبان پیرزنی که همه او را خاله می نامند، روایت می شود.

پیرزن، داستانی از زمان های قدیم می گوید. قصه ای از دختر بی کس و کاری که قصد ازدواج دارد اما هیچ موقعیتی برایش پیش نمی آید و سرانجام با یک دوره گرد ازدواج می کند و یک سری اتفاقاتی رخ می دهد و آن ها از نظر مالی وضعیت خوبی پیدا می کنند و....

این داستان بی مقدمه و با گفتار شخصیت اصلی داستان که همان خاله است شروع می شود و حاضران را مورد خطاب قرار می دهد. این داستان دو شخصیت اصلی دارد همان طور که دو راوی دارد. اما شخصیت های اصلی هر کدام در دو داستان مجزا هستند. یکی خاله در داستانی که جلال آن را روایت می کند و دیگری دخترک که راوی آن خاله است.

جلال آل احمد (Jalal Al-e-Ahmad) نویسنده شاخص قرن حاضر، نقش موثری در پیشبرد ادبیات معاصر ایفا کرد و با ایجاد تشکل های ادبی و صنفی، از جمله کانون نویسندگان ایران و تالیف و ترجمه کتاب های ارزنده متعددی توانست جهش بی سابقه ای در نثر فارسی ایجاد کند.

از جمله آثار او می توان به «مدیر مدرسه»، «پنج داستان»، «دید و بازدید»، «سرگذشت کندوها»، «چهل طوطی»، «سه تار»، «نفرین زمین» و در زمینه ­ی ترجمه می توان به «بیگانه»، «قمارباز»، «مائده های زمینی» و... اشاره کرد.

در قسمتی از کتاب صوتی گنج می شنویم:

«…آره ننه جون! نمی دونین قسمت چیه! اگر چیزی قسمت آدم باشه، سی مرغم از سر کوه نمی تونه بیاد ببردش. خلاصه اش، مشهدی حسن و رفیقش، هفته اول عید، شیرینی پزیشونو کردن، پولارم کم کم درآوردن. جوری که یارو پیرمرده نفهمه، سه چار ماهی که از قضایا گذشت، به بهونه این که کارشون بالا گرفته و دخلشون خوب بوده، کاروانسراهه رو از پیرمردک خریدن. اونم که از خدا می خاست پولشو گرفت و گفت خیرشو ببینین و رفت.

کم کم ما می دیدیم بتوله سرو وضعش بهتر میشه؛ گلوبند سنگین می بنده؛ النگوای ردیف به هر دو دست؛ انگلشتر الماس؛ پیرهن های ملیله دوزی و اطلس؛ چارقت؛ خاص ململ؛ و خیر…! مث یه شازده خانم اومد و رفت می کنه.

راسی یادم رفت بگم، همون اولام که کار و بارشون تازه خوب شده بود، بتول یه دختر برا مشهدی حسنه زاییده بود و بعدش دیگه اولادشون نشد»

کتاب های مشابه گنج