امتیاز
5 / 3.5
دریافت الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
رایگان

نظر دیگران

نظر شما چیست؟

کتاب عاشورا با عنوان فرعی «ریشه ها، انگیزه ها، رویدادها، پیامدها» توسط سعید داودی و مهدی رستم نژاد زیر نظر آیت الله مکارم شیرازی به نگارش درآمده است. این کتاب توسط انتشارات امام علی ابن ابی طالب منتشر و روانه ی بازار کتاب شده است.

معرفی کتاب عاشورا

در طول تاریخ کم نبوده است قیام ها و جنگ های عظیمی که کشته ها و تبعات بسیاری داشته است اما هیچ حادثه ای تاریخی را نمی توان یافت که پیامدها و امتدادش در طول تاریخ به گستردگی واقعه ی عاشورا باشد؛ واقعه ای که پس از گذشت قرن ها از آن، هنوز زنده است و درس های فراوانی به همراه دارد. این حادثه همچون سکه‌ای دارای دو روی کاملاً متفاوت و متمایز از یکدیگر است، یک روی آن خیانت، بی‌وفایی، ناجوانمردی، ستمگری، پلیدی، قساوت، بی‌وفایی، بی‌رحمی و مهمان کشی؛ و روی دیگر آن، وفاداری، جانبازی، جوانمردی، شهامت، ستم ناپذیری، صبر، تسلیم در برابر قضای الهی و عبودیت حق در عالی‌ترین درجه آن است. 
هرچند تاریخ حوادثی دردناک‌تر از این حادثه را به خود دیده و کشته‌های به مراتب بیشتری را شاهد بوده و قیام‌های خونین و حق طلبانه ی فراوانی را در حافظه خود به یاد دارد، ولی آنچه که سبب امتیاز نهضت عاشورا شده، نکاتی چند است که در دیگر حوادث مشابه تاریخ یا وجود نداشته و یا همه این امتیازات را یک جا در خود جای نداده است، مهم‌ترین نکته‌های برجسته قیام از این قرار است:
۱- اهداف و انگیزه‌های خالص الهی ۲- کشته شدن حجت خدا توسط مردمی به ظاهر مسلمان ۳- یاران همراه امام ۴- ذلت ناپذیری عاشوراییان 
 ۵- مظلومیت در ابعاد مختلف ۶- قدرت تاثیرگذاری
علی ای حال، تاریخ نویسان متعددی به نگارش این واقعه پرداخته اند و آثار بسیاری در این زمینه می شناسیم که هرکدام ویژگی های مثبت و منفی خود را دارند اما همواره دسترسی به منابع معتبر و آگاهی از واقعیات حادثه ی عاشورا دغدغه ی اصلی تشنگان حقیقت و محبان حضرت سیدالشهدا(ع) است.
این سال ها نگارش مقاتل با نثری روان و قابل فهم برای عموم رواج زیادی دارد و این دسته از کتاب ها با استقبال بسیاری هم روبرو هستند؛ از این جمله کتاب «عاشورا» است، کتابی که در آن به ریشه ها، انگیزه ها، رویدادها و پیامدهای این واقعه پرداخته شده است. سعید داودی و مهدی رستم نژاد زیر نظر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی این کتاب را نوشته اند و علاوه بر گزارش و روایت وقایع متفاوت، به تحلیل و بررسی کوتاهی از هر واقعه نیز می پردازد.

خلاصه کتاب عاشورا

هرچند درباره نهضت حسینی و قیام خونین عاشورا کتاب‌های فراوانی در طول تاریخ نوشته شد، ولی از آنجا که عمق این حادثه فراتر از آن است که فکر می‌کنیم و بررسی ابعاد این قیام هر زمان درس‌های تازه‌ای به ما می‌آموزد و نویسندگان معاصر را به تدوین کتاب‌های تازه‌ای واداشته که بسیار ارزشمند است، ولی احساس می‌شود همچنان جای بحث و بررسی و تحلیل پیرامون این انقلاب بزرگ حسینی باقی است و می‌توان با نگاهی تازه از آن درس‌های تازه‌ای گرفت.
به همین منظور از محضر مرجع عالی قدر و نویسنده بزرگ اسلامی حضرت آیت الله عظمی مکارم شیرازی که اندیشه و قلم وی آثار پربرکتی را برای جهان اسلام به همراه داشته خواسته شد که اگر مصلحت بداند کتابی در این باره تدوین شود.
کتاب حاضر با مقدمه ای از آیت الله مکارم شیرازی شروع می شود و پس از آن در سخنان آغازین به شیوه ی تحقیق و نگارش کتاب و تقسیم بندی مطالب آن اشاره شده است.
آیت الله مکارم شیرازی در مقدمه کتاب چنین می نویسد: « اگر یک نگاه اجمالی -ولی با دقت- به تاریخ کربلا از روز نخست تا امروز بیافکنیم، شاهد تغییر فاحشی در برداشت‌های پیرامون این مکتب از این تاریخ خواهیم بود.
در آغاز عاشورا به صورت یک حماسه ظهور کرد، سپس فقط به صورت یک حادثه غم انگیز توام با اشک و آه درآمد و در قرن اخیر بار دیگر چهره آغازین خود را بازیافت، یعنی در میان سیل اشک و آه عاشقان مکتب حسینی، روح حماسی خود را نیز آشکار ساخت و توده‌های مسلمین را به حرکت درآورد.
شعارهای انقلابی «هیهات منا الذلة» و « إن الحیاة عقیدة و جهاد» که برگرفته از تاریخ کربلا بود، در کنار اشعار پر اشک و آه محتشم:
 در بارگاه قدس که جای ملال نیست  سرهای قدسیان همه بر زانوی غم است   جن و ملک بر آدمیان نوحه می‌کنند   گویا ادای اشرف و اولاد آدم است
چرخشی را در افکار خطبا و شعرا و مداحان پدید آورد و ضمن عزاداری با ارزش سنتی -که هرگز نباید فراموش شود -ابعاد حماسه ی کربلا نیز تشریح گردید. این حماسه مخصوصاً در انقلاب اسلامی و برنامه‌های حزب الله جنوب لبنان و اخیراً در عاشوراها و اربعین‌های عراق نقش بسیار موثری ایفا کرد....»

عاشورا (ریشه ها، انگیزه ها، رویدادها و پیامدها) از شش بخش اصلی تشکیل شده است:
در بخش نخست در شش فصل به شخصیت امام حسین(ع) و فلسفه ی عزاداری پرداخته شده است و در پایان بخش اول تحلیل صحیح در فلسفه ی عزاداری آمده است.
ریشه های قیام عاشورا بخش دوم کتاب است و در هشت فصل دلایل وقوع عاشورا بررسی می شود.
بخش سوم کتاب در سه فصل به انگیزه های قیام عاشورا می پردازد و رویدادهای قیام عاشورا
بخش چهارم کتاب است و که از دو فصل نسبتا مفصل از مدینه تا کربلا و از کربلا تا مدینه تشکیل شده است.
بخش پنجم آثار و پیامدهای قیام عاشورا را در سه فصل بررسی می کند.
اشعار برگزیده فارسی و عربی بخش ششم کتاب است.
فهرست آیات، روایت، اشخاص و لقب ها، اماکن و منابع پایان بخش کتاب عاشورا (ریشه ها، انگیزه ها، رویدادها و پیامدها) می باشد.

برشی از متن کتاب عاشورا

ای مردم نسب مرا بررسی کنید و ببینید من کیستم؟ و به خود آیید و نفس خود را مورد خطاب و سرزنش قرار دهید، آیا کشتن من و هتک حرمتم برای شما رواست؟
آیا من پسر دختر پیامبر شما و فرزند جانشین و پسر عموی او نیستم؟ 
 همان کسی که قبل از همه ایمان آورد و رسول خدا را به آنچه از جانب خدای آورده بود تصدیق کرد؟!
 آیا حمزه ی سیدالشهدا عموی پدرم نیست! و آیا جعفر طیار که با دو بال در بهشت پرواز می‌کند، عموی من نیست؟ آیا شما نمی‌دانید که رسول خدا درباره من و برادرم فرمود: «این دو سرور جوانان اهل بهشتند؟».
 اگر سخنان حق مرا تصدیق کنید به نفع شماست، به خدا سوگند! از زمانی که دانستم خداوند نسبت به دروغگویان خشم می‌گیرد و دروغ پردازان زیان خواهند دید، هرگز آهنگ دروغ نکرده‌ام و اگر کلام مرا باور نکردید، در میان شما افرادی هستند که اگر از آنها بپرسید، به شما خبر خواهند داد. از جابر بن عبدالله انصاری و ابوسعید خدری و سهل بن سعد ساعدی و زیدبن ارقم و انس بن مالک بپرسید. آنان به شما خبر خواهند داد که خودشان این سخن را از پیامبر خدا شنیدند که آن را در حق من و برادرم فرموده است. آیا این گواهی‌ها سبب نمی‌شود که دست از قتل من بردارید؟».
در اینجا شمر بن ذی الجوشن گفت: 
 او تنها خداوند را به زبان می‌پرستد اگر بداند که چه می‌گوید، (و سخنانش نامفهوم است)
حبیب بن مظاهر در پاسخ گفت: به خدا سوگند من تو را می‌بینم که خدا را به هفتاد زبان (آمیخته با انواع شک و تردیدها و ضد و نقیض‌ها) پرستش می‌کنی! من گواهی می‌دهم که تو راست می‌گویی؛ نمی‌فهمی که امام چه می‌گوید!! خداوند بر دل تو مهر زده است.

کتاب واقعه عاشورا pdf

پی دی اف کتاب عاشورا به صورت رایگان در نرم‌افزار فراکتاب موجود می‌باشد. پس از دانلود در کتابخوان فراکتاب می توانید آن را مطالعه کنید.

درس های عاشورا pdf

پی دی اف آفتاف در مصاف درس های عاشورا در فراکتاب موجود نمی باشد. فقط می توانید نسخه چاپی آن را سفارش دهید.

کتاب واقعه عاشورا

در رابطه با واقعه عاشورا کتاب های فراوانی با قلم های بسیار به نگارش در آمده است که بسیاری از آن ها را می‌توانید از طریق سایت و یا نرم‌افزار فراکتاب تهیه کنید.

شرح کامل واقعه کربلا Pdf

پی دی اف کتاب عاشورا، به صورت رایگان در نرم‌افزار فراکتاب موجود می‌باشد. پس از دانلود می توانید آن را در کتابخوان فراکتاب مورد مطالعه قرار دهید.

تاریخ کربلا Pdf

در کتاب عاشورا به تاریخ و داستان کربلا پرداخته شده است. Pdf کتاب عاشورا در نرم‌افزار فراکتاب به صورت رایگان موجود می‌باشد.

دانلود رایگان کتاب عاشورا

دانلود کتاب عاشورا در نرم افزار فراکتاب به صورت رایگان در اختیار شماست.

دانلود رایگان کتاب عاشورا

مشخصات کتاب عاشورا را در جدول ذیل ببینید.

مشخصات
ناشر: علی ابن ابیطالب
نویسنده: سعید داودی و مهدی رستم نژاد
تعداد صفحه: 768
موضوع: ریشه‌ها، انگیزه‌ها، رویدادها و پیامدهای عاشورا
قالب: pdf اختصاصی رایگان

شابک :
978-964-533-067-3
سال نشر :
1396
صفحات کتاب :
768
کنگره :
‏‫‬‭BP۴۱/۵‏‫‭/د۲ع۲ ۱۳۹۶
دیویی :
297/9534
کتابشناسی ملی :
5012606

کتاب های مشابه عاشورا