امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (TEXT)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 2,400
نظر شما چیست؟
کتاب زندگی و زمانه ی مایکل ک، به تالیف جی. ام. کوئتزی، اثریست که به راحتی در بین شاهکارهای ادبی جهان جای گرفته. شرح حال مردی بی فرهنگ و دور از تمدن که همواره سعی دارد بر ظلم و ستم چیره شود، سایه سلطه ی دیگران را از خود دور کند و به میل خویش زندگی کند.

این کتاب داستان مبارزه ای دیوانه وار است، برای ضیافت آنچه «مقام انسانیت» نام دارد. جوایز بوکر و فمینا از جمله جوایزی هستند که "زندگی و زمانه ی مایکل ک" در کنار جایزه نوبل سال ۲۰۰۳ برای نویسنده اش به ارمغان آورده است.

طی سالیانی که آفریقای جنوبی، دستخوش جنگ های داخلی است، باغبان تنگدستی به نام مایک. ک، تصمیم می گیرد، از شهر ویران شده کیپ بگریزد و مادر خویش را به زادگاهش ببرد. زادگاهی که آناک - مادر مایکل - دوران شیرین کودکیش را در آن جا سپری کرده است.

آناک در راه می میرد و مایکل همچنان مصر است که به تنهایی هدف خویش را دنبال کند. سرانجام به سرزمین اموات می رسد، خاکسترهای مادر را در آن پخش می کند و روی آن را شخم می زند و سپس دانه های طالبی و کدوتنبل در آن می کارد. به تدریج، دانه ها در زمینِ بایر رشد می کنند و میوه هایشان همچون کودکان گرم و تپل ظاهر می شوند.

هر کجا که پا می نهد، جنگ به دنبالش است. هر بار که از دنیای پُر از سیم خاردار و مردان اونیفورم پوش، فرار می کند و دوباره بهشت کوچک خویش، کرت های کدو تنبل اش را می یابد، او را دوباره دستگیر کرده و زندایش می کنند.

کتاب زندگی و زمانه ی مایکل ک (Life and Times of Michael K) با سبکی بی آرایش ولی درخشان، داستانی غیرقابل توصیف را به تصویر می کشد، داستان عمق ذات وجود را. جنگ پدر همه چیز است و حاکم همه کس؛ عده ای را خدا می گرداند و عده ای را انسان؛ بعضی ها را برده می سازد و بعضی ها را مردانی آزاد.

در این رمان حرف ک یادآور شخصیت جوزف ک کافکاست، حقارت انسان در سیطره نظام اداری رژیم آپارتاید به نمایش گذاشته می شود. مایکل حتی لایق آن نیست که نامش به طور کامل به زبان بیاید! مایکل یک انسان بکر است که جهان را از دید خاص خودش می بیند.

جی.اِم. کوئتزی (J M Coetzee) نویسنده کتاب "زندگی و زمانه ی مایکل ک"، در سال 1940 در آفریقای جنوبی دیده به جهان گشود، وی تحصیلات خویش را در آفریقای جنوبی و سپس در ایالت متحده آمریکا به پایان رساند. در حال حاضر او استاد ادبیات آمریکایی در دانشگاه کیپ است و همچنین به ترجمه، نقد ادبی و زبان شناسی می پردازد. وی چندین داستان کوتاه و چند رمان نیز به تحریر درآورده است. رمان هایی چون، «در انتظار بربرها»، «زندگی و زمانه ی مایکل ک»، «عصر آهن»، «ارباب پترزبورگ»، «بی مهری» و...

در میان آثار کوئتزی دو زندگینامه به نام های «نمایشنامه زندگی یک پسر بچه» و «به سمت عصر آدم» به چشم می خورد که به 25 زبان زنده دنیا ترجمه و چندین بار تجدید چاپ شده است. دو رمان از آثار وی، یکی «زندگی و زمانه مایکل ک» دیگری «بی مهری» برنده ی جایزه ی بوکر پرایز شده و بارها مورد تجلیل نقادان بین المللی بوده اند.
صفحات کتاب :
318
کنگره :
PZ3‭/ک‌85276ز9 1384
دیویی :
823/914‭ک‌774ز 1384
کتابشناسی ملی :
‭م‌83-32239

کتاب های مشابه زندگی و زمانه ی مایکل.ک