کتاب در آستانه ی خوشبختی pdf

زندگی نامه‌ رمان‌گونه‌ فرانتس کافکا

امتیاز
5 / 5.0
خرید الکترونیکی (TEXT)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 7,400

نظر دیگران

نظر شما چیست؟
کتاب در آستانه خوشبختی (زندگی نامه رمان گونه فرانتس کافکا)، اثری فوق العاده خواندنی است. آلویس پرینتس، در این کتاب فرانتس کافکا را در جمع خانواده، دوستان و زن هایی که دوست شان داشت، نشان می دهد و از آن طریق اطلاعات متنی و ادبی فوق العاده ای از وی را در اختیار دانشجویان و علاقه مندانِ کافکا در هر سن و سالی قرار می دهد.

آثار فرانتس کافکا جزئی از ادبیات جهانی به شمار می آیند، که برای هر خواننده تازه ای جذاب، شگفت انگیز و معماگونه هستند. آقای آلویس پرینتس (Alois Prinz) داستان زندگی فرانتس کافکا را تالیف کرده و برای دست یابی به شیوه زندگی روزمره وی از راه متن ها و عکس ها و اشارات، نقبی بدان زده است.

مطابق مقاله روزنامه "زوددویچه تسایتونگ süddeutsche Zeitung" آقای پرینتس بدون آن که در مورد جزییات ریز نویسنده اعم از تاریخ، ساعت و زمان، موجبِ ملال خواننده بشود، هر شخصی را پس از مطالعه کتاب در آستانه خوشبختی (زندگی نامه رمان گونه فرانتس کافکا) (Auf der Schwelle zum Glück)، برای ورود به جهان ادبی کافکا مسلح می سازد.

همیشه وقتی صحبت از صد کتاب برتر دنیا در میانه می آید، در ردیف ده کتاب نخست جهان در کنار آثار جاویدانی مانند دُن کیشوت نوشته سروانتس اسپانیایی، برادران کارامازوف نوشته داستایوفسکی روسی، هملت نوشته شکسپیر انگلیسی، کمدی الاهی نوشته دانته ایتالیایی، فاوست نوشته گوته آلمانی، گلستان و بوستان اثرِ سعدی ایرانی، چشم مان بر کتابی به نام "محاکمه" نوشته فرانتس کافکا، نویسنده معاصر آلمانی زبان اهل کشور چک می افتد.

کافکا از معدود نویسندگانی است که تاکنون بر روی اکثر نویسندگان مطرح دنیا مانند گابریل گارسیا مارکز، آلبر کامو، ژان پل سارتر، ویلیام فالکنر، پتر هاندکه، میلان کوندرا و نیز آقای "صادق هدایت" نویسنده کشور خودمان اثر گذاشته است و به جرات می توان ابراز داشت که نویسندگان روز دنیا و نیز نویسندگان آتی دنیا نیز از تاثیر وی دور نباشند. اعجاب کافکا شاید در همان شگردِ دشوارِ سهل و ممتنع بودن نهفته باشد. شگردی که حافظ را برای تمامی اعصار در قله شعرای جهان نهاده، غزلیات مولوی را به عرش رسانده، خیام را جهانی کرده و باباطاهر عریان را دنیاگیر ساخته است.

فرانتس کافکا (Franz Kafka) از بزرگ ترین نویسنده های یهودی مذهب اروپایی است که خود نیز بنا بر یادداشت ها، خاطرات، نقل قول ها و نیز تحقیقات محققین از نویسندگان پیشین خود چون فیودور داستایوفسکی، آنتون چخوف، گوستاو فلوبر، آگوست استریندبرگ و گوته، فریدریش ویلهلم نیچه و نیز زیگموند فروید تاثیر پذیرفته است. هر چند کافکا در فن نویسندگی، فن منحصر به خود را رعایت می کرد و توانست اسلوب نویسندگی تازه ای را وارد دنیای ادبی نماید.

کافکا این نویسنده یهودی که در اقلیت بودنِ قوم خویش را از کودکی با تمام وجود احساس می کرد، حس تنها بودن ظاهری و نیز حس سترگ متروک بودن بشری را در قالب داستان هایی وحشت انگیز و به همان نسبت تمسخر آلود مانند: محاکمه، قصر، مسخ و داوری به رشته تحریر در آورد. کافکا را هم از نویسنده گان مکتب سورئالیست و هم جز نویسندگان اگزیستانسیالیست قلمداد می کنند.

در کتاب آستانه خوشبختی (زندگی نامه رمان گونه فرانتس کافکا)، آلویس پرینتس کوشیده است ضمن زدودن تمام ابهامات و پیچیدگی هایی که به مرور زمان و البته به ناروا کافکا را احاطه کرده اند و خواننده را بر خلاف موارد معمول نه با کافکایی راهب مسلک و خارق العاده و معصوم که با کافکایی انسانی، واقعاً انسانی که می توان او را و شرایط او را و تمام علل و سببی که او را به نوشتن چنین آثار بزرگی رهنمون شده اند، آشنا سازد.

وی می کوشد از خلال کلیه آثاری که در مورد کافکا نوشته شده اند و نیز از میان نامه ها و یادداشت ها و نیز آثار نوشتاری خودِ کافکا، منبع جامع و تقریباً تازه ای از زندگی و کار این نویسنده بزرگ آلمانی زبان را ارایه دهد. شاید به درستی هم حق با روزنامه های آلمانی باشد که به مناسبت نشر این اثر نوشتند که بعد از مطالعه اثر تحقیقی آقای پرینتس می توان بار دیگر با نگاهی تازه و البته آگاه به سراغ آثار کافکا رفت.

آقای آلویس پرینتس (Alois Prinz) محقق آلمانی متولد سال 1958 و فارغ التحصیل رشته ادبیات و فلسفه است. از وی به ویژه آثاری در زمینه زندگی نامه اشخاص مشهور دنیا قابل ذکر هستند. برخی از آثار وی عبارتند از: بهشت هیچ کجا نیست، زندگینامه جرج فورستر، ادیب و دانشمند بزرگ آلمانی ی قرن 18 - پیشه فلسفه یا عشق به جهان، زندگینامه خانم هانا آرنت از فعالان سیاسی آلمان - در بطن هر آغاز، معجزه ای نهفته است، زندگینامه هرمان هسه، نویسنده آلمانی - ترجیحا عصبانی تا غمگین، زندگینامه خانم اولریکه ماریه ماینهوف، روزنامه نگار جنجالی آلمان - در آستانه خوش بختی، زندگینامه فرانتس کافکا، نویسنده چک - نخستین مسیحی، زندگینامه آپوستلس پاولوس از قدیسان مسیحی - بیش از آن چه فکر می کنی، ده نفری که در شناخت خود موفق بوده اند.

در بخشی از کتاب در آستانه خوشبختی (زندگی نامه رمان گونه فرانتس کافکا) می خوانیم:

ماکس برود که دوست داشت رفیق اش را در محل درمانی مشهور دافوس ببیند، اکنون که می بیند دوست اش به گوشه پرت افتاده ای از جهان خزیده است، تنها سرش را تکان می دهد. برود خود آن موقع در برلین بود و هنوز هم از زندگی جوشان در این جهان شهر، از تئاترها، کمدی ها و کاباره ها سرمست است. وی دو سخنرانی ایراد کرده و با افراد بی شماری آشنا شده است. علاوه بر افراد مشهور با دختر خدمتکار زیبایی هم در هتل آشنایی به هم زده است. نام وی امی Emmi است و برود سخت عاشق وی شده است. امی در چشم او بیش از یک ماجرای عشقی گذرا است. سال هاست که احساس می کند با وجود تمام کتاب ها، سفرها، و موفقیت ها آدم ناخوشبختی است، و اعتقاد دارد که تنها یک معشوقه می تواند اوضاع اش را بهبود ببخشد.

کافکا برای دوست اش آرزوی بهترین ها را دارد. با این حال نمی تواند باور کند که اوضاعِ دوست اش در عشق تازه خوب باشد. این ماجرای تازه به کجا خواهد انجامید؟ به یک نامه نگاری؟ شب های عاشقانه با هم بودن؟ گشت های آخر هفته؟ این ها به نظر کافکا در مورد دیگران ناممکن هستند. بدبختی و فلاکتی که در این جا راه را برای خود هموار می کرد، همیشه مقابل چشم های او قرار دارد.

باور نمی کند بتواند از آن دوری کند. چرا که دوست او به نظرش توسط نیروهایی هدایت می شود که حتی شکست در این عشق را هم پشت سر می گذارد و به جست و جوی ناممکن بعدی برخواهد خواست. برود همیشه به نصایح و مشاوره های دوست اش بها می دهد اما در این مورد حاضر به قبول هیچ داوری نیست.
صفحات کتاب :
343
کنگره :
PT2632‭‬ ‭/ی8‏‫‬‭پ4 1393
دیویی :
‭833/912
کتابشناسی ملی :
2195197
شابک :
‏‫978-964-374-281-2‬‬
سال نشر :
1393

کتاب های مشابه در آستانه ی خوشبختی