نظر شما چیست؟
این کتاب شماره 7 از مجموعه 9 جلدی است که تحت عنوان سری «دانش ترکیبی» توسط منصور متین تالیف یا ترجمه گردیده است.

با مطرح شدن رویکرد موسوم به «میان رشته ای» در محیط های آموزشی و پژوهشی، اساتید و دانشجویان و محققان علاقه مند به این رویکرد سوالاتی در باره چند و چون آموزش میان رشته ای، تأسیس دوره ها و برنامه های دانشگاهی میان رشته ای، تدوین درس نامه های متناسب با آموزش میان رشته ای، محتوای واحدهای درسی بین رشته ای و غیره دارند.

در این راستا، اساتید و صاحب نظران این مبحث سرمشق هایی از برنامه ها و شیوه های تدریس میان رشته ای ارائه کرده اند که در مراکز آکادمیک به کار بسته می شود. کتاب حاضر شامل چند رساله، مقاله و اقلامی از ادبیات مربوطه است که - به زعم مترجم- پاسخ هایی مختصر و مفید برای سوالات مورد اشاره فوق دارد.

بخش اول کتاب حاضر ترجمه رساله ای از خانم جولی تامپسون کلاین است که توسط انجمن کالج ها و دانشگاه های آمریکا (AAC&U) منتشر شده است:

Klein, Julie. Thompson (1999). Mapping interdisciplinary studies. Washington, D.C.: AACU.

بخش دوم باز هم شامل مقاله ای از جولی کلاین است که قبل از نگارش رساله مزبور در قالب کتابی با مولف همکار (ویلیام دوتی) به چاپ رسیده است. این مقاله گستره اطلاعات میان رشته ای و شیوه های استخراج اطلاعات در رویکرد جدید آموزشی و پژوهشی را به ما می شناساند.

Klein, Julie T. (1994). Finding Interdisciplinary knowledge and information. In: Klein & William (eds.) (1994). Interdisciplinary Studies Today. San Francisco: Jossey.Bass.

بخش سوم کتاب نیز مقاله بلندی از هاریت رابلز از دانشگاه کالیفرنیاست. وی نیز ساختار دروس و برنامه های میان رشته ای، نحوۀ برکزاری و استفاده دانشجویان از آن، و چگونگی ارزیابی اش را تشریح می کند.

Robles, Harriett J. (1998). Interdisciplinary Courses and Programs: Pedagogy and Practice. California Community College.

همچنین، با توجه به اشاراتی که در بخش های دوم و سوم راجع به سرمشق ها و درس نامه ها آمده است، و همچنین نیاز دانشجویان و مدرسان کشور ما به چنین سرمشق هایی، نمونه هایی از درس نامه ها و دستورالعمل تدوین آن هم ضمیمه کتاب شده است.
صفحات کتاب :
251
کنگره :
LB2361/5‏‫‭/ک8م6 1393
دیویی :
378/199
کتابشناسی ملی :
3437114
شابک :
978-600-311-018-2
سال نشر :
1393

کتاب های مشابه مطالعات و تحصیلات میان رشته ای