کتاب حقوق مومنان pdf

از دیدگاه خاتم پیامبران صلی الله علیه و آله و سلم

امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (TEXT)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 3,900
نظر شما چیست؟
مومنان در جامعه اسلامی حقوقی دارند که در دایره اخلاق اسلامی می گنجد. همچون چشم پوشی از خطا و عفو و گذشت، پایداری بر دوستی، رازداری، عیادت و دلجویی از هم نوع، قدرشناسی و سپاس گزاری، اندرزگویی و خیرخواهی، ارج نهادن و ارزش گذاری به یکدیگر، مراقبت و سرپرستی، وفای به عهد و پیمان و ...

کتاب «حقوق مؤمنان از دیدگاه خاتم پیامبران (ص)» نوشته ابراهیم شفیعی سروستانی، همان گونه که از نامش پیدا است این حقوق را از دیدگاه حضرت محمد (ص) پیامبر اسلام بررسی کرده است.

امیرمؤمنان علی (ع) که روایت حقوق را از پیامبر اکرم (ص) نقل کرده است، در پایان این روایت می فرماید:
سَمِعْتُ رَسُولَ اللّه ِ (ص) یَقُولُ إِنَّ أَحَدَکمْ لَیَدَعُ مِنْ حُقُوقِ أَخِیهِ شَیْئا فُیُطالِبُهُ بِهِ یَوْمَ الْقِیامَةِ فَیُقْضی لَهُ وَ عَلَیْهِ. (وسائل الشیعه، ج ۸، ص ۵۵۰، ح ۲۴.)

«از رسول خدا (ص) شنیدم که آن حضرت می فرمود: در روز قیامت، برادر مسلمان شما که حقی از حقوق او را ادا نکرده اید، در پیشگاه خداوند، حق خود را مطالبه می کند و خداوند نیز به نفع او و به ضرر شما حکم خواهد کرد».

دقت در این کلام کافی است که ما را در ادای حقوق دیگران و عمل کردن به وظایف و مسئولیت هایی که در قبال مردم جامعه خود داریم، جدی تر سازد و توجّه ما را جلب کند که حتّی اگر در این دنیا بتوانیم به بهانه هایی از زیر بار مسئولیت ها و تعهّدات اجتماعی خود شانه خالی کنیم یا به نحوی حقوق دیگران را پای مال کنیم، سرانجام در دادگاه عدل الهی می بایست پاسخ گو باشیم و از عهده حقی که ضایع ساخته ایم، برآییم.
صفحات کتاب :
106
کنگره :
‏‫‬‭‬‭‬‭BP248‏‫‬‭‬‭/ش7ح71385‭
دیویی :
297/212‬
کتابشناسی ملی :
م85-31201
شابک :
964-6968-96-1
سال نشر :
1385

کتاب های مشابه حقوق مومنان