امتیاز
5 / 5.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 42,000
خرید چاپی
105,000
14%
ت 90,300
نظر شما چیست؟

کتاب سیری در نهج البلاغه مجموعه مقالات بهم پیوسته‌ای است که در سال‌های 51-52 شمسی در مجله «مکتب اسلام» توسط استاد شهید مطهری(ره) به رشته تحریر درآمد تا به گنجینه‌ای گران‌بها مبدل گردد. سیری در نهج البلاغه به نویسندگی شهید مرتضی مطهری می‌باشد که انتشارات صدرا آن را منتشر کرده است.

معرفی سیری در نهج البلاغه شهید مطهری

کتاب سیری در نهج البلاغه دارای یک مقدمه و هفت بخش است. استاد مطهری در مقدمه به نحوه آشنایی خود با نهج‌البلاغه و وجه تسمیه کتاب - که حاکی از سیر و گردشی در این اقیانوس عظیم و بیکران معرفت و معنویت است - اشاره می‌کنند. مهمترین موضوع‌های بحث شده در این کتاب عبارتند از : نهج‌البلاغه و اندیشه‌های کلامی، تلقی نهج‌البلاغه از عبادت، حکومت و عدالت، ارزش دنیا از نظر قرآن و نهج‌البلاغه.

دانلود کتاب سیری در نهج البلاغه

نسخه الکترونیک این کتاب با استفاده از فایل کتاب سیری در نهج البلاغه pdf تولید و عرضه شده است و در کنار نسخه چاپی در فراکتاب در دسترس شماست.

خلاصه کتاب سیری در نهج البلاغه شهید مطهری

این مجموعه نفیس و زیبا به نام «نهج البلاغه» که اکنون در دست ماست و روزگار از کهنه کردن آن ناتوان است و گذشت زمان و ظهور افکار و اندیشه های نوتر و روشن‌تر مرتبا بر ارزش آن افزوده است.
منتخبی از «خطابه ها» و «وصایا» و «دعا ها» و «نامه ها» و «جمله های کوتاه» مولای متقیان علی علیه السلام است که بوسیله سید شریف بزرگوار (رضوان‌الله) حدود هزار سال پیش گردآوری شده است.
آنچه تردید ناپذیر است که علی علیه السلام چون مرد سخن بوده است، خطابه های، فراوان انشا کرده، و همچنین به تناسب های مختلف جمله های حکیمانه ی کوتاه فراوان از او شنیده شده است، همچنان که نامه های فراوان در زمان خلافت نوشته است و مردم مسلمان علاقه و عنایت خاصی به حفظ و ضبط آنها داشته اند.
مسعودی که تقریبا صد سال پیش می زیسته است، در جلد مروج الذهب می گوید: «آنچه مردم از خطابه های علی در مقامات مختلف حفظ کرده اند بالغ بر چهارصد هشتاد و اندی می‌شود. علی علیه السلام آن خطابه ها را بالبدیهه و بدون یادداشت انشا می کرد و مردم هم الفاظ آن را می گرفتند و هم عملا از آن بهره مند می‌شدند.»
گواهی دانشمند خبیر و متتبعی مانند مسعودی می رساند که خطابه های علی چقدر فراوان بوده است. در نهج البلاغه تنها ۲۳۹ قسمت به نام خطبه نقل شده است، در صورتی که مسعودی چهارصد هشتاد و اندی آمار می‌دهد و بعلاوه اهتمام و شیفتگی طبقات مختلف را بر حفظ و ضبط سخنان مولی می رساند. 
سید رضی شخصا شیفته ی سخنان علی علیه السلام بوده است. او مردی ادیب و شاعر و سخن شناس بود. ثعابی که معاصر وی بوده درباره اش گفته است: «او امروز شگفت ترین مردم عصر و شریفترین سادات عراق است و گذشته از اصالت نسب و حسب، به ادب روشن و فضل کامل آراسته شده است...او از همه یشعرای آل ابیطالب برتر است با اینکه آل ابیطالب شاعر برجسته فراوان دارند. اگر بگویم در همه ی قریش شاعری به این پایه نرسیده است، دور از صواب نگفته ام.»

متن کتاب سیری در نهج البلاغه

توحید و معرفت
یک بخش از بخشهای اساسی نهج البلاغه مسائل مربوط به الهیات و ماورالطبیعه است. در مجموع خطبه ها و نامه ها و کلمات قصار، در حدود چهل نوبت درباره این مسائل بحث شده است. البته بعضی از موارد جملات کوتاهی است، ولی غالبا چند سطر و احیانا چند صفحه است.
بحثهای توحیدی نهج البلاغه را شاید بتوان اعجاب انگیزترین بحث های آن دانست. بدون مبالغه، این بحث ها با توجه به شرایط پدید آمدن آنها در حد اعجاز است.
بحثهای نهج البلاغه در این زمینه مختلف و متنوع است. قسمتی آنها از نوع مطالعه در مخلوقات و آثار صنع و حکمت الهی است. در این قسمت گاهی نظام کلی آسمان و زمین را مطرح می کند، گاه موجود معینی مثلا خفاش یا طاووس یا مورچه را مورد مطالعه قرار می دهد و آثار آفرینش یعنی دخالت تدبیر و توجه به هدف را در خلقت این موجودات ارائه می دهد. 
ولی بیشتر بحث های نهج البلاغه درباره ی توحید، بحث های تعقلی و فلسفی است. اوج فوق العاده ی نهج البلاغه در این بحثها نمایان است. در بحثهای توحیدی تعقلی نهج البلاغه آنچه اساس و محور و تکیه گاه همه ی بحث ها و استدلالها و استنتاجهاست، اطلاق و لاحدی و احاطه ی ذاتی و قیومی حق است. علی علیه السلام در این قسمت داد سخن را داده است، نه پیش از او و نه بعد از او کسی به او نرسیده است.

نمونه سوالات سیری در نهج البلاغه شهید مطهری

کتاب سیری در نهج البلاغه شهید مرتضی مطهری در برخی از دانشگاه های کشور به عنوان کتاب درسی ارائه می شود.

سیری در نهج البلاغه شهید مطهری pdf

کتاب سیری در نهج البلاغه بصورت الکترونیکی در فراکتاب موجود می باشد. شما می توانید آن را خریداری کرده و در خود نرم افزار مطالعه بفرمایید.

دانلود رایگان کتاب سیری در نهج البلاغه شهید مطهری

دانلود کتاب سیری در نهج البلاغه شهید مطهری pdf در سایت و نرم افزار فرا کتاب موجود نمی باشد زیرا ارائه رایگان pdf کتاب‌ها باعث تضییع حق ناشر محترم این کتاب می شود. نسخه چاپی و الکترونیکی این کتاب در نرم افزار فرا کتاب موجود می باشد.

خرید کتاب سیری در نهج البلاغه

کتاب سیری در نهج البلاغه بصورت الکترونیکی و چاپی در فراکتاب موجود می باشد. شما می توانید بصورت الکترونیکی و چاپی آن را خریداری کرده و از مطالعه آن لذت ببرید.

خرید کتاب سیری در نهج البلاغه

مشخصات کتاب سیری در نهج البلاغه در جدول زیر آورده شده است:

مشخصات
ناشر: صدرا
نویسنده: علامه شهید مرتضی مطهری (ره)
زبان: فارسی
تعداد صفحه: 319
موضوع: سیری در نهج البلاغه
قالب: pdf اختصاصی و چاپی با تخفیف ویژه

 

 

کنگره :
BP38/08‭‬ ‭/م6‏‫‬‭ 1383
دیویی :
297/9515
کتابشناسی ملی :
م‌83-27036
شابک :
964-5600-20-0
سال نشر :
1383
صفحات کتاب :
319

کتاب های مشابه سیری در نهج البلاغه