نظر شما چیست؟
زندگی روی صحنه
یاسمینا رضا از آن دسته از نویسندگانی است که گرچه یکی دو دهه بیش تر از ترجمه و اجرای آثار او در کشور ما نمی گذرد، اما به قدر کافی شناخته شده است و نیازی به معرفی چندانی ندارد. بعید نیست بخشی از شهرت رضا در این گوشه از جهان به رگ و ریشه ی او برگردد که از طرف مادر به مجارستان می رسد و از طرف پدر ایرانی است.

گرچه فارغ از این موضوع، خانم رضا به اندازه ی کافی در زمینه ی کاری خود خوش درخشیده که آوازه اش به ایران هم برسد. جوایزی که او بابت آثار مختلفش به خانه برده، آن قدر بوده که خواسته یا ناخواسته در کشور ما هم نامش را بر سر زبان ها بیندازد. دو بار جایزه ی مولیر را برده است، دو بار جایزه ی معتبر تونی را، یک بار هم جایزه ی لارنس الیویر را.

آثارش به زبان های مختلف ترجمه شده و در جاهای مختلفی از جمله برادوی و تئاترهای لندن روی صحنه رفته است. مشهورترین نمایشنامه اش «خدای کشتار» است که رومن پولانسکی از روی آن فیلمی ساخته است. ترجمه ی این نمایشنامه در کشور ما از سوی انتشارات افراز روانه ی بازار کتاب شده است. انتشارات افراز آثار دیگری را هم از رضا به چاپ رسانده که از آن جمله می توان به «هیچستان»، «بللا فیگورا» و «شما بازی را چطور تعریف می کنید» اشاره کرد.

«نمایش اسپانیایی» یکی دیگر از این آثار است که آن را زهرا قربان خانلو و غلامحسین دولت آبادی به فارسی برگردانده اند و انتشارات افراز چاپ کرده است. استقبال از این نمایشنامه به حدی بوده که تاکنون به چاپ سوم رسیده است. رضا این نمایشنامه را در سال ۲۰۰۴ نوشت و منتشر کرد.

«نمایش اسپانیایی» روزمرگی های خانواده ای را به تصویر می کشد که دو دختر آن بازیگر تئاترند. این دو بازیگر، همزمان که روی صحنه به ایفای نقش می پردازند، در لابه لای دیالوگ های خود گریزی هم به مسائل خانوادگی شان می زنند. به نظر می رسد همه چیز فی البداهه دارد اتفاق می افتد، اما در واقع این طور نیست و رضا همچون دیگر آثار خود می کوشد از درون وقایع پیش پا افتاده ی زندگی روزمره به مسائلی اساسی تر و ریشه ای تر نقبی بزند. با هم فرازی از این نمایشنامه را می خوانیم:



اورلیا گاه گاهی می تونی با منَم حرف بزنی.

ماریانو چی بگم؟ من این جا احساس مرگ می کنم. من دارم زندگی خواهرای تو رو در حال نگاه کردن به این دو تا نادون تحمل می کنم که توی این شن و ماسه های حال به هم زن واسه خاطر یه شنکش تو سر و کله ی هم می زنن.

اورلیا می خوای با هم قدم بزنیم؟

ماریانو دیگه بدتر.

اورلیا این چیه؟ [ماریانو یک بطری از جیب کتش درمی آورد] داری چی کار می کنی؟

ماریانو تو الان با نوشیدنی ت اومدی بیرون؟ از کی این کارو می کنی؟

ماریانو همیشه.

اورلیا ماریانو، نوشیدنی می خوری؟

ماریانو نه، نمی خورم.

اورلیا چرا، تو داری می خوری!

ماریانو این فقط یه جور واکنشه.

اورلیا واکنش به چی؟ ماریانو، همه دارن تو رو می بینن! دالّی! ... یالّا بهش بگو دالّی!
دیویی :
842/914
کتابشناسی ملی :
2104545
شابک :
9789642433926
سال نشر :
1389
صفحات کتاب :
104
کنگره :
‏‫PQ۲۶۶۷‭‬ ‭/ض۲۴‏‫‬‮‭ن۸ ۱۳۸۹

کتاب های مشابه نمایش اسپانیایی