امتیاز
5 / 0.0
نظر شما چیست؟
کتاب فرهنگ علوم و مهارت های ورزشی اثر هیزر بیتمن و کتی مک آدام و هوارد سارجنت، یک فرهنگ توصیفی است که در آن، لغات و اصطلاحات علوم ورزشی و تربیت بدنی واضح تر از آنچه از تک واژه ها می فهمیم معنا شده اند. در واقع، توضیحاتش صرفاً نوعی دگرگفت واژگانی نیست، بلکه مفاهیم تخصصی، مهارتی و پزشکی - ورزشی را روشن تر می سازد.

در روزگار ما که علم تجربی سکاندار و جهت دهنده حیات بشری شده است، هر پدیده ای، هر قدر هم پیچیده و چندبعدی باشد، مشمول بررسی های چندرشته ای و برنامه ریزی های دقیق می گردد. در این میان، ورزش و تربیت جسمانی که تاثیرات ویژه ای در سلامت فردی و شادابی اجتماعی و متعاقباً در پایداری تمدن بشری دارد نیز به عنوان یک مقوله چندوجهی و گسترده، جایگاه واقعی خود را در نظام آموزش و پژوهش آکادمیک تثبیت می نماید.

انواعی از ورزش های جسمی و فکری و تفریحی و رقابتی و ... هست که بررسی رویدادها و فعالیت های مرتبط با هر کدام، پای بسیاری از رشته های علمی را به میان می کشد. ورزش حرفه ای طیف وسیعی از رشته های تربیتی، پزشکی و درمانی، روان شناسی، جامعه شناسی، و حتی علم اقتصاد و حقوق را به استخدام خود درآورده است. از این نظر، جای تعجب ندارد که ترمینولوژی آن به مراتب گسترده تر از تصورات ما در بارۀ یک حوزۀ مهارتی شده است.

در کتاب فرهنگ علوم و مهارت های ورزشی (Dictionary Of Sport An Exercise Science) برخی از تعاریف در بیان دلالت یک اسم یا صفت است - مثلاً تعریف ورزش فوتبال یا بدمینتون - که شاید برای خوانندگان غیرضروری به نظر آید. با این همه، در موارد فراوانی هم این ها اطلاعات جدیدی را به ما یادآور می شود.

از طرف دیگر، برخی اصطلاحات خارجی چنان در محافل و میدان های ورزشی جا افتاده است که معادل تراشی برای آن ها بیهوده به نظر می آید. در اینجا، مولفان با ذکر توضیحات ذیل واژه به دقیق تر شدن معنای آن کمک نموده اند. علاوه بر این ها، در ورزش هایی که خاستگاه آن مناطق مختلفی از دنیاست، اصطلاحات رایج همیشه به آسانی قابل معادل یابی نیست. پس، خود علاقه مندان به این ورزش ها نیز گاهی از همان اسامی و الفاظ بومی استفاده می کنند. اما، برای افراد ناآشنا با آن ورزش ها توضیحات ضروری است.

هر طبقه ای از افرادِ درگیر در این زمینه ها اعم از ورزشکاران، مربیان و کادر فنی، مدیران و کارکنان ستادی، دانشجویان علوم ورزشی، مدرسان فدارسیونی و اساتید دانشکده ها - هر کدام به تناسب وظایف و حوزۀ فعالیت خود، نیازمند آشنایی با زبان و اصطلاحات این حوزه هستند.

در نتیجه، وسعت کار از یادگیری و آشناییِ صرف با زبان خارجی فراتر می رود. واژه نامه هایی که صرفاً به معادل سازی برای واژه های انگلیسی می پردازند، نیاز این گروه ها را برآورده نمی کند. بلکه برخی از اصطلاحات نیازمند توضیح بیشتری هستند. به همین دلایل، شاید فرهنگ تدوین شده توسط انتشارات ای. سی. بلک که در زمرۀ مجموعه ای از فرهنگ های تخصصی متوسط منتشر گردیده است، بتواند برای همۀ این گروه ها مفید باشد.
سال نشر :
1396
صفحات کتاب :
696
کنگره :
GV۵۵۸‏‫‬‭/ف۴ ۱۳۹۶
دیویی :
۶۱۳/۷۱۰۳
کتابشناسی ملی :
۴۷۳۹۴۷۷
شابک :
978-600-97723-4-6

کتاب های مشابه فرهنگ علوم و مهارت های ورزشی