امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 11,500
نظر شما چیست؟
«نسخه اصلی کتاب، احتمالاً تاریخ هرات را از آغاز بنای شهر هرات تا روزگار سلطان سنجر سلجوقی دارا بوده است.
این نسخۀ نویافته باوجود افتادگی های زیادی که دارد، آگاهی های تاریخی زیادی به دست می دهد و می توان آن را ذکر احوال و حکام و والیان خراسان و شهر هرات نامید.
در آن حکمرانان خراسان اعم از والیان اموی و عباسی، امرای طاهری، لیثی (صفاری)، سامانی، سیمجوری و محمودی (غزنوی) به ترتیب حوادث عمدۀ ایام امارت ایشان یاد شده است.
همچنین به شرح حکایاتی جالب و شگفت انگیز در تاریخ سوانح هرات، همچون شیوع قحطی و خشکسالی، برخوردهای اقشار و مذاهب، فعالیت های اسماعیلیه، برخی اجحافات حکمتی و بروز اعتراضات و شورش های عمومی پرداخته می شود و در خلال آن جزئیات نسبتاً زیادی از حوادث تاریخی شهر هرات و توابع و اجزای آن چون مسجد جامع و بازار شهر، به خصوص در روزگار سلجوقیان و ایام زندگانی مؤلف، با ذکر تاریخ دقیق آن ها بیان می شود.
و همچنین به ذکر و توصیف احادیث و روایاتی پرداخته می شود که دلالت بر فضیلت و برتری خراسان به خصوص شهر هرات و اهالی آن بر دیگر ولایات دارد. مطالب این باب در تاریخ نامۀ هرات سیفی و روضات الجنات اسفزاری نیز منعکس شده است.
مؤلف نخست به ذکر فضایل خراسان به طور عام و سپس ذکر شرافت هرات به طور خاص می پردازد، به گونه ای که بر حسب این روایات، هرات، «شاه خراسان» قلمداد شده است.»...
صفحات کتاب :
181
کنگره :
‏‫‬‭‭DS۳۷۵/ھ۴‏‫‬‭ف۲
دیویی :
‏‫‬‭۹۵۸/۱
کتابشناسی ملی :
‎۱‎۰‎۹‎۸‎۷‎۴‎۱
شابک :
‫‬‭‏‫‬‭9789648700486
سال نشر :
1386

کتاب های مشابه تاریخ هرات