امتیاز
5 / 5.0
خرید الکترونیکی (TEXT)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 5,000
نظر شما چیست؟

کتاب مکاتب فقهی با تبیین مفهوم مکتب و نگاهی به مکاتب فقهی اهل سنت و مکاتب معروف می پردازد و از چگونگی شکل گیری هر مکتب سخن می گوید ومبانی آن را بررسی می کند.

معرفی کتاب مکاتب فقهی

در این کتاب نویسنده به بررسی انواع مکاتب فقهی می پردازد. عناوین اصلی کتاب عبارتند از: فقیهان حله، مکتب فقیهان جبل عامل، مکتب محقق اردبیلی، مکتب علامه وحید بهبهانی، مکتب فیض کاشانی، مکتب صاحب جواهر، مکتب شیخ انصاری، مکتب آیت الله بروجردی، مکتب امام خمینی و مکتب آیت الله خویی. نگاه ی نو و تطبیقی در استخراج مبانی مکاتب فقهی از منابع اصلی، اطلاعات کتاب شناسی، قلم روان و پرهیز از اطناب از ویژگی های کتاب حاضر است...

برشی از متن کتاب

علمای اهل سنّت و جماعت مدّعی‌اند که رسول خدا(ص) اجتهاد نیز داشته و به رأی و نظر خود عمل می‌کرده است. دلیل اینان حدیثی نبوی است؛ زمانی که پیـامبر(ص) معاذ بن جبل را برای تبلیغ احکام به یمن فرستاد، به او فرمود: چگونه بین مردم قضاوت می‌کنی؟ معاذ گفت: بر اساس کتاب خدا. رسول خدا(ص) فرمود: اگر در کتاب خدا حکم نبود چه؟ گفت: بر اساس سنّت رسول خدا. حضرت فرمود: اگر در سنّت رسول خدا هم حکم آن را نیافتی چه؟ معاذ بن جبل در جواب گفت: بر اساس اجتهاد و رأی خودم. در این هنگام حضرت او را تصدیق کردند.
از نظر برخی، این حدیث مهم‌ترین دلیل اجتهاد و بلکه حجیّت قیاس است. برخی نیز آن را به شدّت نقد کرده و با ضعیف شمردن سند آن دلالتش را کافی ندانسته‌اند؛ زیرا دربارۀ قضاء نقلی وارد نشده است که بیانگر اجتهاد رسول خدا(ص) باشد بلکه اهل سنت بر این باورند که ایشان در پاره‌ای موارد در رأی خود اشتباه می‌کرده است؛ مثل حدیث تأبیر درختان خرما !
عالمان محقّق شیعه این حدیث را از موضوعات و جعلیّات دانسته‌اند. بر فرض جواز اجتهاد، حضرت به دلیل عصمت قطعاً مصون از خطاست. ما به پیروی از او فرمان داده شده‌ایم، لذا برای اطمینان به ایشان ضروری است که خطا نکند.

دانلود کتاب مکاتب فقهی

نسخه الکترونیک این کتاب را در نرم افزار فراکتاب دانلود کنید و یا آن را به صورت آنلاین مطالعه بفرمایید.

صفحات کتاب :
244
کنگره :
‫‬‮‭BP148‫‬‮‭/ر2م7 1395
دیویی :
‫‬‮‭297/39
کتابشناسی ملی :
4269843
شابک :
978-600-7044-18-6
سال نشر :
1395

کتاب های مشابه مکاتب فقهی