نظر شما چیست؟

کتاب روز حسین برای نوجوانان عاشورایی عصر حاضر به رشتۀ تحریر در آمده است؛ نوجوانانی که نسبت به امام حسین و همراهان ایشان، عشق و ارادت دارند و سؤالات گوناگونی پیرامون واقعۀ عاشورا و آنچه در واقعیت به وقوع پیوسته، در ذهن‌شان نقش بسته است.

معرفی کتاب روز حسین

روز حسین نوشتۀ غلامرضا حیدری ابهری است که به همت انتشارات کتاب جمکران، به چاپ رسیده است. کتاب پیش رو، به تصویرگری‌های استاد عبدالحمید قدیریان، مزین شده که خواننده را در حال‌وهوای کربلا قرار می‌دهد. اثر حاضر برای نوجوانان عاشورایی عصر حاضر به رشتۀ تحریر در آمده است؛ نوجوانانی که نسبت به امام حسین و همراهان ایشان، عشق و ارادت دارند و سؤالات گوناگونی پیرامون واقعۀ عاشورا و آنچه در واقعیت به وقوع پیوسته، در ذهن‌شان نقش بسته است. در این کتاب، ضمن مطرح ساختن هفتاد و دو سؤال از حوادث پیش از عاشورا تا وقایع به وجود آمده برای امام و یارانشان و عزاداری برای ایشان، توضیحاتی متناسب با هر سؤال مطرح شده و تصویری واضح از روز عاشورا در اختیار مخاطب قرار گرفته است.
با خواندن این اثر فوق‌العاده جذاب و خواندنی، نوجوانان پاسخ بسیاری از سؤالات و شبهات خود را در می‌یابند. آنچه در این میان حائز اهمیت است؛ استفاده از تصویرگری‌های استاد عبدالحمید قدیریان، یکی از برجسته‌ترین اساتید نقاشی در ایران است که هنر ماندگار ایشان در این کتاب، بر جذابیت و تأثیرگذاری آن افزوده است. نوجوانان عزیز با مطالعۀ این کتاب ارزشمند، ضمن این‌که تاریخ کربلا را با جزئیات و به شکل منسجم می‌‌آموزند، از اهداف امام حسین برای انجام این حرکت نیز آگاه شده و به چرایی بسیاری از این اتفاقات و موضوعات پی می‌برند.

خلاصه کتاب روز حسین

کتاب «روز حسین» را غلامرضا حیدری ابهری، یکی از روحانیان شیعه عراق نوشته است. این اثر، مشتمل بر مقتلی است که واقعۀ عاشورا را روایت می‌کند. عاشورا، روز دهم ماه محرم سال 61 هجری است که در این روز، اتفاقات خاصی در کربلا رخ می‌دهد. در این روز، جنگی اتفاق افتاد که به روز عاشورا معروف شده است. این نبرد، میان سپاه اندک سرور و سالار شهیدان و سپاه اعزامی یزید، در نزدیکی محلی به نام کربلا به وقوع می‌پیوندد. اصلی‌ترین دلیل یزید برای آغاز این نبرد، بیعت نکردن اباعبدالله با او بود. این در حالی است که امام حسین (ع)، حکومت یزید را غیر شرعی و غیر قانونی می‌دانست که به شکل کاملاً موروثی به یزید رسیده بود. امام حسین که حکومت اموی را گمراه و سراسر جور می‌دانست، با هدف تغییر جامعۀ اسلامی به سمت‌وسوی دیگر، قیام کرد.
واقعۀ عاشورا، سرشار از حواشی و خرده‌روایت‌هایی است که در طول قرن‌ها، به اشکال مختلف روایت شده است. در طی سال‌ها از این واقعه برای تولید آثار نمایشی، ادبی و هنرهای تجسمی در ایران و کشورهای دیگر، اقتباس شده است.
هئیت‌ها یکی از نقاط بسیار امن و مهم برای رشد اجتماعی و معنوی نوجوانان به شمار می‌روند. به طوری که نوجوان می‌تواند خدا و اهل بیت ایشان را بشناسد. در این میان و با وجود سخنرانی‌ها و عزاداری‌ها، ممکن است سؤالات زیادی پیرامون اهل بیت، به ویژه قیام اباعبدالله ذهن آنان را به خود مشغول دارد. پاسخ به چنین ابهامات و سؤالاتی می‌تواند نقاط تاریک تاریخ را برای آنان روشن‌تر و آن‌ها را برای ادامۀ این مسیر مصمم‌تر سازد. نویسنده در روز حسین، به سراغ نوجوانان هیئتی رفته و با گردآوری سؤالات و پاسخ به آن‌ها، راه را برای این گروه از عزاداران حسینی، روشن‌تر ساخته است.
روز حسین، در قالب 72 پرسش و پاسخ و در 4 فصل دسته‌بندی شده است و به شبهات و سؤالاتی دربارۀ قیام امام حسین، تمامی اتفاقات مهم قبل، حین و بعد حادثۀ عاشورا می‌پردازد. در پایان (فصل آخر) نیز به ابهامات به وجود آمده در این خصوص، پاسخ داده می‌شود.

کتاب روز حسین؛ نخستین گفتنی‌های عاشورا برای تو

همان‌طور که گفته‌اند؛ پرسش کلید سؤال است. برای این‌که برای پرسش‌های خود، پاسخی بیابیم یا مطلبی را درک کنیم، می‌بایست از سؤال پرسیدن شروع کنیم. پاسخ درست و صحیح به سؤالات موجب می‌شود که انسان بفهمد، راه را بشناسد و نسبت به هدف آگاهی پیدا کند. غلامرضا حیدری ابهری، نویسندۀ اثر، برای خلق این کتاب به میان کودکان و نوجوانان رفته است و سؤالات آنان پیرامون امام حسین و روز عاشورا را گردآوری کرده است. روز حسین، با پاسخ به سؤالات کودکان و نوجوانان، روشنی‌بخش و نجات‌دهندۀ این گروه از عزاداران امام حسین (ع) است.

برشی از کتاب روز حسین

«صبح عاشورا حسین ‌بن‌ علی (ع) ‌پس از ادای نماز صبح برای ایراد خطابه به پا ایستاد و پس از حمد و ثنای الهی فرمود:
خداوند بزرگ در این روز به کشته شدن من و شما یارانم حکم فرموده ‌است. بر شما باد به پایداری و جهاد.
سپس آنان را برای جنگ به صف کشید. یاران حضرت هفتاد و هفت نفر سواره و پیاده بودند. بعضی هم گفته‌اند تعدادشان بیش از این بوده است. زهیر ‌بن ‌قین را جناح راست لشکر (میمنه)، و حبیب ‌بن ‌مظاهر را در جناح چپ لشکر (میسره) قرار داد. پرچم را به دوش برادرش عباس (ع) داده، خود و اهل بیتش نیز در قلب سپاه قرار گرفتند.
خیمه‌های اهل حرم را پشت سر خود قرار دادند. شبانه پشت خیمه‌ها را به اندازۀ نیم‌دایره خندق کنده‌ بودند و مقدار بسیاری هیزم و نی فراهم آورده بودند. حضرت دستور فرمود هیزم‌ها را در خندق بریزند و آن‌ها را آتش زنند که مبادا دشمن از پشت سر به خیمه‌ها حمله کند. این تاکتیک‌ جنگی برای حفظ اهل بیت بسیار موثر بود.
در برابر سپاه حسین (ع) عمر ‌سعد لشکر خود را در حالی صف‌آرائی کرد که طبق نقل روایات تعداد لشکریانش حداقل سی‌هزار نفر بود. وی عمرو‌ بن‌ حجاج زبیدی را بر جناح راست و شمر ‌بن ‌ذی‌الجوشن را بر جناح چپ گماشت. فرماندهی سوارگان سپاه را به عروه بن ‌قیس و فرماندهی لشکر پیاده را به شبث ‌بن ‌ربعی سپرد و پرچم را به دوش درید، غلام خود داد.
لشکریان عمر‌ سعد به جولان درآمدند و اطراف خیمه‌های امام (ع) ‌دور زدند. ناگهان با گودال‌های پر از آتش روبرو شدند و مشاهده نمودند که آتش شعله‌ور گشته است. شمر فریاد زد: ای حسین! پیش از رسیدن قیامت عجله کرده‌ای و برای خود آتش افروخته‌ای؟
حضرت حسین (ع) فرمود: چه کسی بود؟ ظاهراً شمر است.
گفتند: بله شمر است.
خطاب به شمر فرمود: تو به آتش دوزخ خیلی سزاوارتری.
مسلم ‌بن‌ عوسجه تیری در چلۀ کمان گذاشت و خواست شمر را هدف قرار دهد اما حضرت نگذاشت و به او فرمود: میل ندارم که ما آغازگر جنگ باشیم».

کتاب روز حسین برای چه کسانی مناسب است؟

نوجوانانی که در جلسات عاشورایی شرکت می‌کنند، با سؤالات و شبهات زیادی پیرامون تاریخ عاشورا و جنبه‌های مختلف آن مواجه می‌شوند. «روز حسین» به هفتاد و دو پرسش بسیار مهم در این خصوص پاسخ می‌دهد و از این حیث، نکات ارزشمندی را به مخاطبان خود می‌آموزد. کتاب پیش رو، با انگیزۀ قیام اباعبدالله آغاز می‌شود و به واقعۀ عاشورا می‌رسد. آن‌گاه با قافلۀ اسیران کربلا تا شام همراه می‌شود. در پایان فلسفۀ روضه‌خوانی، عزاداری و سینه‌زنی برای سرور و سالار شهیدان را مورد عنایت قرار می‌دهد.
از همین رو، این کتاب را به دوست‌داران مطالعه پیرامون داستان ظهر عاشورا، به ویژه نوجوانانی که دربارۀ حماسۀ حسینی سؤالات زیادی در ذهن دارند، پیشنهاد می‌کنیم. یقین داریم که از خواندن این کتاب جذاب لذت خواهید برد.

خرید کتاب روز حسین

شما می‌توانید نسخۀ چاپی کتاب روز حسین از انتشارات کتاب جمکران را از فروشگاه اینترنتی فراکتاب تهیه کنید. نسخۀ چاپی این کتاب با قیمت مناسب و تخفیف ویژه در اختیار دوست‌داران آن قرار گرفته است تا مخاطبان امکان دسترسی راحت‌تر به آن را پیدا کنند.

خرید کتاب روز حسین

مشخصات کتاب روز حسین در جدول زیر آورده شده است:

مشخصات
ناشر: کتاب جمکران
نویسنده: غلامرضا حیدری ابهری
تعداد صفحه: 176
موضوع: شرح واقعه عاشورا برای نوجوانان
قالب: چاپی

 

صفحات کتاب :
176
کنگره :
‭BP41/5‬
دیویی :
[ج]297/953
کتابشناسی ملی :
8439312
شابک :
‭978-964-973-702-7‬
سال نشر :
1400

کتاب های مشابه روز حسین علیه السلام نخستین گفتنی های عاشورا برای تو