کتاب گرجستان در آیینه فرهنگ pdf

گزیده ای از گزارش های رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران درباره جامعه و فرهنگ گرجستان

امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 15,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب گرجستان در آیینه فرهنگ

کتاب گرجستان در آیینه فرهنگ نوشته گروه رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در گرجستان است که کمک می کند این کشور را بهتر و کامل تر بشناسید. کتاب گرجستان در آیینه فرهنگ یکی از کتاب های مجموعه گزارش فرهنگی است که به معرفی کشورهای مختلف می پردازد.

ارتباطات فرهنگی، یکی از ماندگارترین و مؤثرترین مناسبات انسانی است که بر پایه گفتگو و تبادل اطلاعات شکل می‌گیرد. اینگونه ارتباطات پایه و مبنایی برای تعامل انسان‌ها با یکدیگر بوده و بر سایر حوزه‌های روابط جوامع، همانند مناسبات اقتصادی و سیاسی نیز تأثیرگذار است. امروزه علیرغم رشد و توسعه دانش برشی به ویژه در حوزه ارتباطات و شکل‌گیری دهکده جهانی، برش بیش از هر زمان دیگر، نسبت به هم نوع خود بیگانه است. در این میان ریشه بسیاری از منازعات و چالش‌ها، به عدم درک صحیح از یکدیگر و کاستی‌ها و نواقص موجود در فهم و درک مشترک فرهنگی بین جوامع باز می‌گردد. بدین جهت، مطالعات فرهنگی و آشنایی با فرهنگ ملل، یکی از اولویت‌های اصلی در حوزه ارتباطات و تعاملات فرهنگی به شمار آمده و کمبود ادبیات پژوهشی فارسی در حوزه مطالعات فرهنگی ملل نیز بر این امر تأکید دارد.

در همین راستا، با اجرای برنامه جامع رصد و پایش در گروه مدیریت دانش مرکز مطالعات، نمایندگان فرهنگی موظف شده‌اند در چارچوب سرفصل‌های تعیین شده، به مطالعه و رصد مستمر «جامعه و فرهنگ» کشور محل مأموریت خود پرداخته و به‌طور منظم، گزارش‌های متنوعی را در موضوعات فرهنگی مورد نظر به سازمان ارسال کنند. اجرای این برنامه، سرمایه ارزشمندی را در شناخت جنبه‌های گوناگون فرهنگی و اجتماعی کشورهای مختلف برای سازمان به ارمغان آورده و مرکز مطالعات نیز گزیده‌ای از بهترین گزارش‌های هر یک از نمایندگی‌های فرهنگی را در مجموعه‌هایی با عنوان «کشورها در آیینه فرهنگ» منتشر می‌کند.

این مجموعه کمک می‌کند تا بتوانید جهان را بهتر بشناسید و افرادی که قصد سفر و یا تجارت با کشورهای مختلف را دارند با استفاده از این کتاب‌ها به دید بازتری نسبت به آن کشور می‌رسند. گرجستان یکی از کشورهایی است کمتر درباره آن صحبت می‌شود و عموما اطلاعات ایرانیان از این کشور کمتر است. این کتاب سعی دارد دید بازی در این زمینه در اختیار خوانندگان قرار دهد.

ایران و گرجستان دارای پیوستگی‌های تاریخی و فرهنگی فراوانی هستند. پیوند دیرین گرجیان با ایرانیان، اشتراکات تاریخی، تمدنی و فرهنگی، تأثیرگذاری عمیق فرهنگ و زبان فارسی بر ادبیات و فرهنگ گرجی، تشابهات فرهنگ و سنن دو ملت و مناسبات عمیق فرهنگی و ادبی ایران و گرجستان، زمینه‌هایی است که پرداختن به آنها می‌تواند به موفقیت دیپلماسی فرهنگی و عمومی ایران در این کشور بیانجامد.

رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران درگرجستان در راستای رصدو پایش و تحلیلِ رخدادهای فرهنگی کشور محل مأموریت و به منظور تأمین اشراف سازمان متبوع به محیط فرهنگی کشور گرجستان و نیز آینده‌نگری و کمک به ترسیم نقشه راه، سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی برای فعالیت‌های فرهنگی مناسب در این کشور، گزارش‌های متعددی آماده کرده است که گزیده‌ای از این گزارش‌ها در این مجموعه گردآوری شده است.

گزیده کتاب گرجستان در آیینه فرهنگ

گرجی ها مردمانی باستانی هستند که با تعامل فشرده با فرهنگ ها و ملت های دیگر مانند آشوری ها، اورارتویی ها، یونانی ها، رومی ها، اشکانیان، عرب ها، بیزانس ها، مغول ها، ایرانی ها، ترک ها، روس ها و کشورهای اروپای غربی، تاریخی متأثر از فرهنگ ها و تمدن های گوناگون دارند. گرجستان به دلیل وجود زمین های حاصل خیز و موقعیت استراتژیک خود در حد فاصل چهارراه اروپا و آسیا، همیشه مورد توجه بازرگانان و همچنین سایر بازیگران منطقه ای و فرامنطقه ای قرار گرفته است. نیاکان گرجی های امروزی مهارت های دیپلماتیک هوشمندانه خود را دنبال می کردند و به دنبال برقراری روابط خوب با همسایگان خود بودند، اما گاهی اوقات جنگ اجتناب ناپذیر بوده است. گرجی ها طی بیش از 30 قرن تاریخ خود، موفق به حفظ زبان، فرهنگ و هویت منحصر به فرد خود شده اند.

صفحات کتاب :
156
کنگره :
‏‫‭DK672/3‬‬
دیویی :
‏‫‭947/58‬‬
کتابشناسی ملی :
7527272
شابک :
‫‭978-964-439-810-0
سال نشر :
‏‫1399

کتاب های مشابه گرجستان در آیینه فرهنگ