امتیاز
5 / 3.7
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 30,000
خرید چاپی
160,000
10%
ت 144,000

نظر دیگران

نظر شما چیست؟

کتاب عاشق داعشی من یک رمان عاشقانه عربی در مورد عشق یک داعشی نمونه‌ای از ادبیات جنگ با زیرلایه‌های روایط انسانی است؛ روابطی که شاید دولت‌ها یا سیاست‌ها کمتر قادر به درک آن باشند. نفس کشیدن در خفقان، دوست داشتن و عشق ورزیدن در فضایی پر از تنفر، هنر شخصیت‌های این قصه است. شخصیت‌هایی نه کاملا سیاه و نه سفید: خاکستری؛ درست مثل آدم‌های واقعی و بدون روتوشی که در اجتماع  می‌بینیم.

معرفی کتاب عاشق داعشی من

کتاب «عاشق داعشی من» نوشتۀ هاجر عبدالصمد است. این کتاب، از جمله کتاب‌های انتشارات کتابستان معرفت است که توسط مهدیه داودی رکن‌آبادی به فارسی ترجمه شده است. «عاشق داعشی من» در تلاش است تا جنایت‌های آشکار داعش را در سایۀ داستانی عاشقانه روایت کند و از این میان، برخی مسائل جامعه را از نگاه زنی مطلقه به چالش بکشد. نویسندۀ اثر به دنبال آن است تا جنایات داعش را با سبک و سیاق هنری و در قالب رمان بیان کند. گروهکی که همچون یک بیماری در منطقه پخش شده و ایدئولوژی مسمومش، جان انسان‌های بی‌گناه زیادی را گرفته است.
این کتاب، از قصۀ دخترانی می‌نویسد که با سرخوردگی از دیدگاه‌های مسموم جامعه و برای فرار از تلخی‌های زندگی، در دام اندیشه‌های داعش گرفتار شده‌اند؛ پناهگاهی که عین بی‌پناهی و ناامنی است. در این زمان، زندگی روی دیگری از خود را به آنان نشان می‌دهد که نشانی از طراوت ندارد و رنگ جنایات داعش را به خود گرفته است. سرنوشت هر کدام از این دختران، پایان عبرت‌آموزی دارد که هر یک فرجام متفاوتی را برای کتاب رقم خواهند زد.

درباره کتاب عاشق داعشی من

تاکنون پدیدۀ داعش، سوژه و موضوع بسیاری از نوشته‌های محبوب جهان بوده است. از گزارشات و اخبار گرفته تا رمان، خاطرات و سفرنامه. اما رمان عاشق داعشی من نگاهی متفاوت به این قصه دارد. قصه‌ای عاشقانه که در فضایی ضد عشق اتفاق می‌افتد. دنیای این رمان، آمیخته‌ای از عشق و وحشت است؛ چیزی شبیه به نبرد میان قهوۀ تلخ و یک حبه قند در دهان. اثر پیش رو، رگه‌های روشنی از نور را در تاریکی مطلق داعش به ما نشان می‌دهد. شکل تازه‌ای از روابط که در تاریک‌ترین نقطۀ جهان به وقوع می‌پیوندد.
هیجان داستان در گریز دو عشق رویایی از خفقان سیاه داعش نشأت می‌گیرد. درست در لحظه‌ای که مخاطب در انتظار عشق است، وحشت از راه می‌رسد و در نقطه‌ای که ترس همه چیز را در خود فرو برده، عشق نمایان می‌شود. همین روایت از عشق و ترس، مخاطب را در جای خود میخکوب کرده تا نتواند بدون به پایان رساندن قصه، از جای خود برخیزد.
در حقیقت، نفس کشیدن در خفقان، عشق ورزیدن و دوست داشتن در فضایی آکنده از نفرت، هنر شخصیت‌های این رمان است. شخصیت‌هایی که تماماً سیاه یا سفید نیستند. بلکه همانند آدم‌های واقعی در زندگی‌مان، خاکستری و بدون هیچ‌گونه روتوشی هستند. نگاه قهرمان این قصه به سیاست، نگاهی کاملاً متفاوت با دیگر آدم‌های جامعه است. اگرچه در رمان بر این وجه سیاسی تأکید نشده، اما جدا از آن هم نیست. چه بسیار کسانی هستند که در تعریف جنگ، آن را نوعی خشونت اجتماعی تلقی می‌کنند، غافل از آن‌که این خشونت سیاسی است که به اسم جنگ نمود اجتماعی پیدا می‌کند؛ خشونتی که دولت‌ها و سران قدرت‌طلب به آن دامن می‌زنند و مردم به‌ناچار به ایفای نقش در آن می‌پردازند.
«هاجر عبدالصمد» با نگاه زنانۀ خود موفق به هم‌رنگ کردن قهرمان، محیط و مخاطب شده و این توفیق در ترجمۀ روان «مهدیه داودی رکن‌آبادی» به اوج خود رسیده است. عاشق داعشی من، حول محور «لیلی» دختر مطلقه‌¬ای می‌¬چرخد که روح عاشق‌پیشه‌اش در ازدواج با «محمود» سرکوب شده و باید تن به ازدواجی بدهد که خانواده‌اش خواهان آن هستند. اما «لیلی» که هیچ‌وقت نمی‌¬تواند به هیچ مرد و عشقی اعتماد کند، با توجه به فضای شکنندۀ اطراف، مهارت‌¬های شغلی‌ و موقعیت پدرش، جذب داعش می‌¬شود که همین شروع قصۀ پرهیجان دیگری است.

کتاب عاشق داعشی من از کیست؟

نویسندۀ کتاب عاشق داعشی من، هاجر عبدالصمد، نویسندۀ مصری است. عبدالصمد، متولد اکتبر 1989، فارغ‌التحصیل دانشکدۀ‌ حسابداری از دانشگاه المنصوره، چند سالی است که در عرصۀ نویسندگی قلم می‌زند. «عاشق داعشی من»، نخستین رمان از این نویسندۀ مصری است. پیش از نگارش این رمان، دو داستان کوتاه به نام‌های «پیراهن بلند سفید» (فستان الابیض) و «مرد غریبه» (الرجل الغریب) در کتاب «الوان» ویژۀ داستان کوتاه عرب در 2015 از او به چاپ رسیده بود.

کتاب عاشق داعشی من واقعی است؟

«عاشق داعشی من» یکی از کتاب‌های منتشر شده در خصوص داعش است که تلاش کرده در قالب رمان، به داعش، ویژگی‌ها و اعتقادات، نحوۀ عضوگیری، تشکیلات و شیوۀ مبارزۀ آنان بپردازد و دنائت و وحشی‌گری این تشکیلات را نشان بدهد. اما این‌که نویسنده تا چه حد موفق بوده است که در دل رمان، به اهداف تعیین شده دست پیدا کند و مخاطب را با خود همراه کند، سؤال مهمی است که باید به آن پاسخ داده شود.
جذاب‌ترین قسمت این کتاب، عنوانش است که چه حبیبی داعشی، چه خاطرخواه داعشی و چه عاشق داعشی من ...، در هر حال برای مخاطب جذابیت دارد و او را بر می‌انگیزاند که داعش را از زاویه‌ای دیگر و خیلی بعیدتر از شمایل واقعی آن به تماشا بنشیند، و چه شمایلی، شورانگیزتر و جذاب‌تر از عشق و عاشقی؟!
علی‌رغم این‌که نویسنده اشاره‌ای مستقیم به جنگ نداشته است، اما علل آن را با زبانی ملایم به نمایش می‌گذارد. روح نویسنده درگیر جنگی عمیق است. جنگی که از خانه‌ها، فقر و روابط عاطفی نشأت می‌گیرد. این رمان، پلشتی‌های جنگ را به خوبی نمایان می‌کند. شیوه‌های یارگیری سیاه داعش را به‌خوبی به تصویر می‌کشد. تقویت اندیشۀ صلح، اصلی‌ترین دلیل رجوع مردم به گروه‌های دهشتناک و دیده‌شدن پشیمانی کسانی که تا خرخره درون این گروه‌ها غرق شده‌اند، از ویژگی‌های برجستۀ این رمان‌اند.

برشی از کتاب عاشق داعشی من

لیلی چین به پیشانی انداخت، چون تازه فهمیده بود موضوع خیلی جدی‌تر از چیزی است که تصور می‌کرد. ابوسیاف تلاش کرد همه‌چیز را برای لیلی توضیح دهد و او را روشن کند، گفت:
- کوچک‌ترین اطلاعاتی که از این‌جا لو بره، می‌تونه خیلی زود یه موشک بشه و از یه هواپیمای روی سرمون آوار بشه! خواهرم لیلی! ما داریم می‌جنگیم، دشمنان زیادی هم داریم، چیزی که ازتون می‌خوام رازداریه، روشن شد؟!
لیلی آب دهانش را قورت داد و گفت:
- بله مطمئن باشید، فهمیدم!
ابوسیاف خندید و گفت:
- ممنونم که فهمیدین، سؤال دیگه‌ای دارید؟
- لیلی گفت: بله، می‌خوام با دوستانم که از ترکیه آمدیم حرف بزنم، ببینم کجا هستن، می‌تونم؟!
- ابوسیاف گفت: ببینم چه‌کار می‌تونم بکنم.
عمر از جایش بلند شد، چند برگ به لیلی داد. لیلی کاغذها را برانداز کرد و اجازه خواست برود.
عمر بعد از رفتن لیلی از ابوسیاف پرسید:
- ام‌سلمان چرا سفارش لیلی را کرده؟! به نظر می‌رسه اون عقیده‌ای به ما و دولتمون نداره!
- ابوسیاف گفت: نگران نباش! بالأخره تو راه میارمش، مثل موم تو دستمه. اون یه پروژه‌ست، پروژۀ آیندۀ من!
ابوسیاف وقتی داشت این‌ها را می‌گفت، حس شکارچیان پیروزی را داشت که صیدشان را به دام انداخته‌اند.
- عمر گفت: هنوز فرق اون رو با بقیۀ دخترها نمی‌فهمم!
ابوسیاف متعجب به عمر نگاه کرد و گفت:
- تا حالا ندیده بودم روی دختری این‌قدر حساس باشی! چرا روی اون کلید کردی؟!
عمر که سعی می‌کرد تابلو بازی‌اش را جبران کند گفت:
- حساس نیستم فقط کنجکاوم! اون هم مثل بقیۀ دخترها، ام‌سلمان سفارشش را کرده؟!
ابوسیاف از مخفی‌کاری همیشگی استفاده نکرد و گفت:
- سفارش ام‌سلمان ربطی به دختره نداره، به باباش مربوطه!
عمر قدری نگران شد و پرسید:
- مگه باباش کیه؟!
ابوسیاف جواب داد:
- یه تاجر سرشناس تو مصر، تاجر ماشین. شرکتش میلیون‌ها دلار می‌ارزه! نفوذ زیادی توی دم‌ودستگاه‌های اون‌جا داره، برای همین دخترش برای ما ارزش زیادی داره! اون گروگان خوبیه!

دانلود کتاب عاشق داعشی من

جهت دانلود کتاب عاشق داعشی من، می‌توانید با نصب اپلیکیشن فراکتاب نسخۀ الکترونیکی این کتاب را دانلود و مطالعه کنید. این کتاب با قیمت مناسب در فروشگاه اینترنتی فراکتاب موجود است. به خاطر داشته باشید که تنها با نصب اپلیکیشن فراکتاب، خرید و دانلود نسخۀ الکترونیک این کتاب برای‌تان میسر خواهد بود.

خرید کتاب عاشق داعشی من

شما می‌توانید نسخۀ چاپی و الکترونیکی کتاب عاشق داعشی من از انتشارات کتابستان معرفت را از فروشگاه اینترنتی فراکتاب تهیه کنید. نسخۀ چاپی این کتاب با تخفیف در اختیار دوست‌داران آن قرار گرفته است تا مخاطبان امکان دسترسی راحت‌تر به آن را پیدا کرده و از آن خواندن آن لذت ببرند.

دانلود کتاب عاشق داعشی من

مشخصات رمان عاشق داعشی من در جدول زیر آورده شده است:

مشخصات
ناشر: کتابستان معرفت
نویسنده: هاجر عبدالصمد
مترجم: مهدیه داودی رکن‌آبادی
تعداد صفحه: 292
موضوع: رمان عاشقانه داعشی!
قالب: الکترونیک و چاپی

 

صفحات کتاب :
292
کنگره :
PJA4882
دیویی :
892/737
کتابشناسی ملی :
5947777
شابک :
978-622-6837-17-0
سال نشر :
1398

کتاب های مشابه عاشق داعشی من