امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 70,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب ماجراجویی‌ های جهانی آمریکا، از جنگ جهانی دوم تا تهاجم به عراق

کتاب «ماجراجویی‌های جهانی آمریکا، از جنگ جهانی دوم تا تهاجم به عراق»، به همت انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شده است، این کتاب نوشته مایکل‌جی سالیوان است و ترجمه آن را ستوده زیباکلام انجام داده است.

نویسنده، این ماجراجویی‌ها را از زوایا و ابعاد مختلفی چون اهداف استراتژیک و اقتصادی مداخله آمریکا در کشورهای هدف، روش‌های به کار رفته در مداخلات اعم از کودتا، اشغال، ترور و قتل عام، شخصیت‌ها و مهره‌‌های مؤثر در مداخلات، میزان تلفات و خسارات سیاسی و اقتصادی ناشی از مداخلات با بهره‌گیری از جدول‌بندی و مقایسه آماری، بررسی کرده تا خواننده را در نهایت به نظریه اصلی تحقیق خود رهنمون دارد. کتاب «ماجراجویی‌های جهانی آمریکا»، مجموعه‌‌ای کم‌نظیر از 60 سال مداخلات و دستکاری‌های نظامی ایالات متحده در  نقاط مختلف جهان است. امید می‌رود این کتاب نه تنها فهمی تحلیلی از مداخلات خارجی آمریکا، بلکه چارچوبی را برای تفسیر ماجراجویی‌های احتمالی آمریکا در سایر مناطق، در آینده ارائه دهد.

بی‌گمان آمریکا و و رفتارهای جنگ ستیزانه دولت این کشور از مسائلی است که بسیاری به آگاهی از آنها علاقه‌مندند و البته مردم ایران نیز به دلیل رفتارهای خصمانه این کشور علیه ایران دوست دارند هر چه بیشتر از رفتارهای گذشته  دولت این کشور آگاهی یابند که همین مسئله باعث بصیرت بیستر مردم نیز خواهد شد. 

کتاب «ماجراجویی‌های جهانی آمریکا، از جنگ جهانی دوم تا تهاجم به عراق»، پنج بخش دارد که بر اساس سیرِ تاریخیِ مداخلات آمریکا تدوین شده‌اند. این بخش‌ها از جنگ جهانی دوم شروع شده و از مداخلات افراط‌گرایانۀ جانسون و کندی عبور می‌کند تا به دوران جنگ‌ سرد برسد. مهم‌ترین مقطع پس از جنگ سرد، حادثۀ ۱۱سپتامبر و آغاز دوران جدید ماجراجویی‌های آمریکاست. از انواع مداخله‌های آمریکا، ۳۴ نمونه با استفاده از آمارهای دقیق و ترسیم آن‌ها در قالب جدول بررسی شده و در هر نمونه، روش‌های مداخله و میزان خسارات نیز بیان شده است تا اهداف پنهان آمریکا در پس ادعاهای فریبندۀ این کشور آشکار گردد. نویسنده واژۀ «مداخله» را دارای مفهومی رقیق‌تر از جنگ دانسته و کوشیده است تنها به مداخله‌های آمریکا بپردازد. بدین منظور، ابتدا از سال‌های اولیۀ جنگ سرد (۱۹۴۵تا۱۹۶۰) ۶ مداخله را بررسی می‌کند، ازجمله دخالت آمریکا در ایران، گواتمالا و یونان. سپس ۱۴ نمونه از مداخله‌ها را بین سال‌های ۱۹۶۱تا۱۹۷۶ (دوران افراط‌گراییِ آمریکا) تبیین کرده و در نهایت ده نمونه را از دوران اخیر (حدوداً پس از انقلاب اسلامی) مثل افغانستان، نیکاراگوئه و هائیتی بررسی می‌نماید. نویسنده با جمع‌بندی تعداد انسان‌هایی که به‌دست آمریکا کشته شده‌اند، درمجموع به ۷میلیون نفر می‌رسد. جمع‌بندی سالیوان بر روی ۷میلیون نفر کشته کمی محتاطانه به‌نظر می‌رسد؛ زیرا نوام چامسکی در کتاب تروریسم غرب عدد ۵۵میلیون کشته را بیان می‌دارد. سایت گلوبال ریسرچر نیز حدود ۲۰میلیون نفر را تنها برای مقطع پس از جنگ جهانی دوم ذکر می‌کند.

کتاب «ماجراجویی‌های جهانی آمریکا، از جنگ جهانی دوم تا تهاجم به عراق»، یکی از بهترین کتاب‌ها برای شناخت آمریکا بوده که دریایی از اطلاعات مستند را با جزئیات ذکر می‌کند. مطالعۀ این کتاب به جوانان و دانشجویان علاقه‌مند به آمریکاشناسی توصیه می‌شود. نویسندۀ آمریکایی آن با وجود تعلق خاطرش به آمریکا و درنظرداشتن منافع آمریکا، حقایق بسیاری را بیان می‌کند. چکیدۀ این کتاب در یک جمله این است که هدف آمریکا حفظ سیطرۀ خود بر سرمایه‌داری است؛ بنابراین حتی وقتی جرج بوش شعار مبارزه با تروریسم سر می‌دهد، حکومت هائیتی و ونزوئلا را هم در کنار عراق و افغانستان هدف قرار می‌دهد ،درحالی‌که ونزوئلا و هائیتی هرگز تروریست نبوده‌اند. نویسنده پایۀ اقدامات آمریکا را باور به داروینیسم اجتماعی و اصل بقای اصلح می‌داند؛ تئوری‌ای که به‌دلیل نگاه مادی به جهان و انسان، چنین نتایج هولناکی را رقم می‌زند.

گزیده کتاب ماجراجویی‌ های جهانی آمریکا، از جنگ جهانی دوم تا تهاجم به عراق

سیاست تاریخی استعمارگری نوین امریکا در نیم‌کره غربی بیشتر نمایان است. مدت‌ها پیش از جنگ سرد، ایالات متحده سابقه‌ای از مداخله‌ها شامل سرنگونی دولت‌ها، گماشتن دست‌نشانده‌ها، و سپس عقب‌نشینی از کشورها در آمریکای لاتین و حوزه کارائیب داشته است. این‌گونه مداخله‌ها بین سال‌های 1890 تا 1935 و پیش از آغاز سیاست «همسایه خوب» رئیس‌جمهور وقت، فرانکلین‌دی.روزولت برای تضمین طرفداری جمهوری قاره آمریکا از ایالات متحده در جنگ علیه آلمان، 38 بار تکرار شد.

نخستین بازگشت به اقدام‌های تاریخی از این دست پس از جنگ جهانی دوم در سال 1954 در گواتمالا رخ داد. تا آن زمان جنگ سرد جهانی شده و ایالات متحده بهانه کافی (مهار کمونیسم) برای ازسرگیری مداخله‌های خود به دست آورده بود. در هشت مداخله بعدی (کوبا، گینه بریتانیایی، برزیل، جمهوری دومینیکن، شیلی، السالوادور، نیکاراگوا و گرانادا) توجیه ضدکمونیستی هیچ‌گاه از نظر دور نماند؛ اما تحرکات در پاناما و هائیتی مستلزم توجیه‌های جدیدی بوده که با رجوع به نقش تاریخی آمریکا به راحتی قابل حصول بود.


 

صفحات کتاب :
457
کنگره :
‏‫‬‭‭‭‭‬‭‭D۸۸۸‏‫‬‭‭‭/س۱۶م۲ ۱۳۹۵
دیویی :
‏‫‬‭۳۲۷/۷۳۰۰۹۰۴۵‬
کتابشناسی ملی :
4205233
شابک :
978-600-108-329-7
سال نشر :
1395

کتاب های مشابه ماجراجویی های جهانی آمریکا