امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 87,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب فقه استدلالی حدود جلد دوم (دوره 3 جلدی)

 پس از چاپ اولین و دومین مبحث فقهی از مجموعه «مبانی فقه جزایی» با عنوان «فقه استدلالی دیات» و «فقه استدلالی قصاص»،  سومین مبحث با نام «فقه استدلالی حدود» بر مبنای کتاب تحریرالوسیله امام خمینی (ره) اثر استاد سیدعبدالهادی مرتضوی در سه جلد چاپ و در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.
کتاب «فقه استدلالی حدود» با توجه به نیازهای موجود اندیشه‌ای و رسالت پاسخگویی حوزه و اینکه یکی از مسئولیت‌های مهم مراکز حوزوی در کنار تعلیم و تربیت طلاب علوم دینی، نشر آثار فاخر علمی می‌باشد و همچنین در راستای تحقق منو‌ّیات مقام معظم رهبری در خصوص توجه ویژه به «علم و پژوهش» در بیانیه گام دوم، تدوین شده است. انتشارات حوزه علمیه خراسان نیز تأکید بسزایی به این امر در خصوص پیشبرد مأموریت اصلی خود که ارتقاء کیفی و کمی پژوهش‌های دینی در حوزه است، داشته و از سوی دیگر، به منظور پاسخگویی به نیازهای جامعه و نظام اسلامی، در تلاش است با تولید، چاپ و انتشار آثار مهم فرهیختگان حوزوی، بتواند گام بزرگی را در این راستا بردارد. از همین رو با توجه به اهمیت جایگاه مباحث حقوقی و قضائی، کتاب «فقه استدلالی حدود» نوشته حجت‌الاسلام و المسلمین سیدعبدالهادی مرتضوی در راستای تبیین دیدگاه فقهی و استدلالی شیعه در زمینه مسائل مربوط به (حدود) منتشر شده است.
همچنین یکی از ابوابی که بی‌تردید با نیازهای اجتماعی و به‌خصوص نظامات حکومتی گره خورده و ورود فقیهانه بدان ضروری است، مباحث مربوط به «قضاوت» می‌باشد که در حوزه فقه شیعی با توجه به مهیا نبودن شرایط قضاوت برای فقیهان شیعی در دوران گذشته، کمتر بدان توجه شده و آثار نادری از آن باقی مانده است؛ البته باید مسرور بود که عنایت فقیهان معاصر به مقتضیات زمان و مکان موجب شده است که در چند دهه اخیر کرسی‌های درس پرشوری برپا شده و در نتیجه، آثار فقهی ارزشمندی در این باب به نگارش در آید و هر یک، بخشی از این خلأ فقهی را پر کند.
یکی از مهم‌ترین حوزه‌های تدریس این مقوله، بحث‌های فقهی آیت‌الله سیدحسن مرتضوی، عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان و استاد برجسته این حوزه در مشهد مقدس است که از حدود چهل سال پیش، بحث خارج فقه «کتاب القضاء» شروع شد و سرآغازی نمایان در دروس خارج فقه و پیوند آن با مسائل مبتلابهِ جامعه گردید و مورد استقبال شورانگیز فرهیختگان و فضلای حوزه علمیه آن روز قرار گرفت.
مولف این کتاب با پرداختن تفصیلی به «مبانی فقه جزایی» و پیروی از روش والد خود، آیت‌الله سیدحسن مرتضوی در مبنا قرار دادن کتاب «تحریرالوسیله»، در گام نخست فقه استدلالی دیات و سپس فقه استدلالی قصاص را منتشر کرده؛ و اینک در ادامه راه کتاب «فقه استدلالی حدود» در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است. این کتاب که در سه جلد تنظیم شده، حاصل تقریر همین درس‌هایی است که حدود سه سال در حوزه علمیه خراسان به درازا کشیده و به همت حجج اسلام احمد قاسمی و قدرت‌الله رمضانی تهیه و تنظیم شده و توسط دکتر محمدعلی قاسمی، بازنویسی و ویرایش شده است.

صفحات کتاب :
505
کنگره :
‭BP۱۹۵/۶‬
دیویی :
‭۲۹۷/۳۷۵‬
کتابشناسی ملی :
9157626
شابک :
9786226626927
سال نشر :
1402

کتاب های مشابه فقه استدلالی حدود جلد دوم (دوره 3 جلدی)