امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 30,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب نیهیلیسم ابسورد در ادبیات داستانی 

کتاب «نیهیلیسم ابسورد در ادبیات داستانی» اثر شهریار زرشناس ‌می‌باشد که در سازمان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به چاپ رسیده است.
مساله نیست‌انگاری، به‌ویژه صورت ابسورد نیهیلیسم اومانیستی، سال‌هاست که برای نویسنده به صورت دغدغه‌ای فکری مطرح بوده است. در واقع فهم ادبیات قرن بیستم عالم مدرن و کشورها و ملت‌های اسیر غرب‌زدگی شبه مدرن، بدون شناخت تحلیلی نقادانه نیست‌انگاری ابسورد میسر نیست.  در کتاب «نیهیلیسم ابسورد در ادبیات داستانی» به‌ اجمال به توصیف و تعریف نیهیلیسم و ابسوردیته و بیان نسبت میان این دو و برخی ظهورات ادبی آن پرداخته شده است. البته دامنه ظهور و بروز و نفوذ نیست‌انگاری ابسورد در ادبیات معاصر غرب و در همه شئون و وجوه زندگی انسان معاصرِ اسیر مدرنیته، آن اندازه گسترده است که بررسی ظهورات ادبی نیهیلیسم ابسورد را نمی‌توان به دو یا سه نویسنده منحصر و محدود کرد؛ ولی به هر حال، تأملی نقادانه در زندگی و آثار کافکا، سارتر و کامو از منظر نسبت آنها با نیهیلیسم ابسورد، نوعی تامل در این قلمرو آغار می‌شود. به نظر نگارنده، نقادی جوهر نیهیلیستی ابسوردیستی ادبیات معاصر غرب، یکی از نیازها و ضرورت‌های جدی در امر مقابله و مبارزه با شبیخون فرهنگی غرب اومانیست است. به نظر نویسنده، نقادی جوهر نیهیلیستی- ابسوردیستی ادبیات معاصر غرب، یکی از نیازها و ضرورت‌های جدی در امر مقابله و مبارزه با شبیخون فرهنگی غرب اومانیست برای ما می‌باشد.
کتاب «نیهیلیسم ابسورد در ادبیات داستانی»، از پنج فصل درباره نیست‌انگاری ابسورد، روایت‌گر روایتی بیمار، اشاراتی درباره ژان پل سارتر و نیهیلیسم اگزیستانسیالیستی، آلبر کامو، شوالیه ادبیات نیست‌انگار ابسورد و داستایفسکی در کشاکش با نیهیلیسم روسی تشکیل شده است.

گزیده کتاب نیهیلیسم ابسورد در ادبیات داستانی 

نیهیلیسم یا نیست‌انگاری صفت «ذات» غرب و از آن جدایی‌ناپذیر است. مقصود از غرب، معنای مرسوم سیاسی آن در جنگ سرد یا معانی عرفانی- تمثیلی و جغرافیایی این کلمه نیست؛ بلکه مقصود ما غرب به عنوان یک عالم تاریخی است که در حدود قرن هشتم پیش از میلاد در یونان باستان ظهور یافت و اکنون در پایان نخستین دهه قرن ۲۱، بیش از صد سال است که گرفتار بحران انحطاطی گردیده است و دوران زوال خود را می‌گذراند تا به نقطه انقراض نهایی برسد. عالم غرب در سیر بسط و تطور تاریخی خود، سه دوره اصلی را طی کرده است:

الف) دوره غرب یونانی- رومی (غرب باستانان)

ب) دوره غرب قرون وسطایی مسیحی (مقصود مسیحیت تاریخی است، نه تعالیم حقیقی حضرت عیسی (ع) به‌عنوان یک پیامبر توحیدی که مورد غفلت قرار گرفت و تحریف شد.)

ج) دوره غرب مدرن (غرب اومانیست) که اینک در دوران انحطاظ خود به سر می‌برد و با ورود به دوران پسامدرنیسم، نشانه‌های احتضار تمامیت عالم غرب تدریجاً در حال ظاهر شدن است.

شابک :
978-600-108-380-8‬‬‬
سال نشر :
1402
صفحات کتاب :
189
کنگره :
‏‫PN۵۶‭‬ ‭/ن۹‏‫‭ز۴ ۱۳۹۵
دیویی :
‏‫‭۸۰۹/۹۳۳۸
کتابشناسی ملی :
4623826

کتاب های مشابه نیهیلیسم ابسورد در ادبیات داستانی