امتیاز
5 / 3.7
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 30,000
خرید چاپی
90,000
10%
ت 81,000

نظر دیگران

نظر شما چیست؟

کتاب خیرالنسا اثری است که با کوشش سمانه آتیه دوست و محمد اصغرزاده و ویراستاری معین پایدار و منیره زین‌العابدینی رنانی در انتشارات راه یار چاپ شده است. این کتاب طرحی از یک زندگی به روایت خیرالنساء صدخروی است. کتاب خیرالنساء یکی از آثار مجموعهٔ تاریخ شفاهی جبههٔ فرهنگی انقلاب اسلامی است.

معرفی کتاب خیرالنسا

کتاب خیرالنسا اثری است که با کوشش سمانه آتیه دوست و محمد اصغرزاده و ویراستاری معین پایدار و منیره زین‌العابدینی رنانی در انتشارات راهیار چاپ شده است. این کتاب طرحی از یک زندگی به روایت خیرالنساء صدخروی است. کتاب خیرالنساء یکی از آثار مجموعهٔ تاریخ شفاهی جبههٔ فرهنگی انقلاب اسلامی است.
روستای صَدخَرو سبزوار را تبدیل به پایگاهی برای پشتیبانی جنگ کرده بود. او با تلاش مجدانه و مجاب‌کردن دیگر زنان روستا، اقدام به پخت نان، تهیهٔ مربا از میوه‌ها و محصولات بومی روستا، خیاطی و تهیهٔ لباس برای رزمندگان دفاع مقدس می‌کردند.«خیرالنساء» مقاومت را از دل خانه‌ٔ گِلی‌اش در روستای «صدخرو» سبزوار به جهان صادر کرد. زنی نه شرقی و نه غربی که هر کجا بود رسالتش را انجام داد؛ چه در طول ۸ سال دفاع مقدس که چادرش را به کمر بست و برای جبهه‌ها مادری کرد و چه امروز که با حوصله، یک قرن زندگی‌اش را با جزئیات برایمان تعریف کرده تا برای همیشه در دل تاریخ بماند…بانو خیرالنساء صدخروی، مادر مهربان جبهه‌ها در آذر ۱۳۹۹ درگذشت.

مستند خیر النساء

مستند «خیرالنساء»، درباره بانوی ۹۲ ساله از روستای صد خرو سبزوار است که منزلش را در زمان جنگ پایگاه مردمی پشتیبانی جبهه قرار داده بود. او مدیر بزرگ‌ترین پایگاه پشتیبانی جنگ در شهرستان سبزوار بوده‌است. این مستند روایتی از فعالیت‌های خیرالنساء در زمان دفاع مقدس می‌باشد. مستند خیر النساء

برشی از متن کتاب خیرالنساء

نزدیک عید بود. به رسم هرساله، بساط پختن کلوچه را به پا کردیم؛ ولی این بار برای جبهه. ساعت نزدیک سه بعدازظهر بود. هرکس نابر و گوشت کوب داشت، گذاشت توی بقچه اش و آورد خانۀ ما. نانوای قابلی نبودم؛ ولی توی کلوچه پختن دستی داشتم. آرد و شکر و روغن و کمی دوا و درمان مثل زردچوبه و زنجفیل و بادیان را ریختم توی لگن. کمی با دست به همشان آوردم و بقیه اش را واگذار کردم به جوان ترها. قوتشان که تمام شد، خمیر را انداختم روی سفره ها ی نایلونی، بال سفره را انداختم رویش و گفتم: «وخزه لگد کنین. هرچی کلوچه رو بیشتر بمالین، ترد تر و شیرین تر می شه.»خوب که خمیرش را به هم مالیدند، رویش را قایم کردم تا وربیاید. خمیر کلوچه دیرتر می رسید و چند ساعتی کار داشت.

زن ها رفتند سری به خانه هایشان بزنند. ساعت هشت شب دوباره سرجمع شدند. یکی یکی کلوچه ها را پُوند کردیم و با نابر تختشان کردیم. یکی پشت مجمعه و یکی پشت لگن. بعد با کارد، مستطیل مستطیل برش زدیم و کلوچه کلوچه کردیم. روی کلوچه ها را با گوشت کوب هایی که سرش سیخ داشت، قال قال کردیم و ریختیم روی سفره های نایلونی. یک نایلون هم انداختیم رویَش که پشت خمیر خشک نشود و فردا به تنور بچسبد. سحر، تنور را روشن کردم. پختن کلوچه، هم خیلی وقت می برد و هم خیلی کمک کار می خواست. اگر می خواستیم یک تنوره بپزیم، تا غروب طول می کشید. نصف خمیرهایی را که آماده کرده بودیم، کردم توی یک لگن دیگر و فرستادم خانۀ همسایه. یکی از زن ها که تیز و فرز بود، رفت پشت تنور.

یکی یکی خمیرهای کلوچه را زدیم به تنور. کمی که گذشت، چولی و کفچه را برداشتم و رفتم سراغ تنور. چولی دستۀ بلندی داشت. بردم توی تنور و با کفچه یکی یکی کلوچه هایی که سرخ و پخته بود انداختم تویَش. بوی کلوچه ها کل خانه را برداشته بود. چند تا از زن ها با بچه هایشان آمده بودند خدا قوتی بدهند. گفتند: «به به، عجب کلوچه هایی! مال جبهه ست؟»

خیرالنسا لقب کیست

خیرالنساء به عنوان اسم علم برای بانوی دو عالم، خانم فاطمه زهرا (س) به کار برده شده است.
خیرالنسا صدخرویخیرالنساء صدخروی، زنی که در پشتیبانی از نیروهای انقلاب در جبهه‌های دفاع مقدس نقش محوری داشت و در سال های اخیر هم گزارش های متعددی از فعالیت وی برای کمک به مدافعان حرم منتشر شد.

مستند خیرالنسا

جهت آشنایی با خیر النسا صدخروی، بانوی مجاهد و تلاشگر در دوران انقلاب اسلامی، دفاع مقدس که ساکن روستای صدخرو در استان سمنان بودند، مستندی به نام خودشان تهیه و از شبکه مستند منتشر شده است.

سامانه آتیه دوست

کتاب خیرالنساء به همت سمانه آتیه دوست و محمد اصغرزاده به رشته تحریر در آمده است تا کاری هرچند کوچک ولی تاثیر گذار در عرصه تاریخ شفاهی و تاریخ نگاری زنان ایران به انجام رسانیده باشند.

دانلود کتاب خیرالنسا

امکان دانلود کتاب خیرالنساء در اپلیکیشن فراکتاب فراهم است. جهت دانلود، ابتدا نرم‌افزار فراکتاب را نصب و سپس اقدام به دانلود کتاب کرده و پس از دانلود می‌توانید آن را در کتابخوان فراکتاب مورد مطالعه قرار داده و از خواندن آن لذت ببرید. همچنین می توانید خرید کتاب خیرالنسا نسخه چاپی را با تخفیف در فراکتاب انجام دهید.

دانلود کتاب خیرالنسا مشخصات کتاب خیرالنسا در جدول زیر آورده شده است:

مشخصات
ناشر: راه یار
نویسنده: سمانه آتیه دوست
تعداد صفحه: 279
موضوع: طرحی از یک زندگی به روایت بانو خیرالنساء صدخروی
قالب: pdf و چاپی با تخفیف ویژه

صفحات کتاب :
279
کنگره :
DSR1670
دیویی :
955/08430922
کتابشناسی ملی :
9084335
شابک :
978-622-7629-92-7
سال نشر :
1401
کد کتاب :
عرضه نسخه الکترونیک با 30 هزار تومان

کتاب های مشابه خیرالنسا